پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 

وبلاگ

کک و مک
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

کک و مک یکی از عوارض پوستی شایع در بین افراد است که به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند. مواردی قبیل ژنتیک، نور خورشید، روشن‌کننده، تغییرات هورمونی، بارداری و… می‌توانند زمینه ساز بروز کک و مک در افراد شوند. امروزه راه‌های درمانی متعددی برای بهبود این عارضه پوستی توسط پزشکان تجویز می‌شود. در این مقاله قصد داریم در خصوص کک و مک و راه‌های درمانی آن با شما صحبت کنیم.

درباره کک و مک چه می‌دانید؟

بروز کک و مک ممکن است برای بسیاری از مردم یک معضل نگران‌کننده به حساب بیاید. این عارضه پوستی زیبایی بدن و صورت افراد را تحت تاثیر قرار داده و اثرات مخربی بر روان آن‌ها خواهد داشت.

 بسیاری از افراد به دنبال راهی برای از بین بردن کک و مک و یا حداقل کم رنگ کردن آن‌ها هستند. کک و مک می‌تواند به شکل قهوه‌ای، قرمز یا حتی مشکی در پوست افراد ظاهر شود.

 علاوه بر صورت، کک و مک می‌تواند بر روی نواحی مختلف بدن مانند بازو‌ها و شانه به شکل محدود و یا گسترده به وجود بیاید.

معمولا درمان‌های مختلفی که توسط پزشک برای حل این مشکل تجویز می‌شود، تنها در جهت کم رنگ کردن لکه‌های ناشی از کک و مک تاثیر گذار است و این عارضه را به صورت کامل درمان نمی‌کند.

عوامل مختلف ایجاد کک و مک

عوامل تاثیرگذر زیادی در ایجاد کک‌های پوستی نقش دارند که در ادامه مهمترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

ژنتیک

یکی از عوامل موثر در ایجاد کک بر روی پوست، مسئله ژنتیک می‌باشد. در واقع واریانت ژن بخشی از سیستم ایمنی بدن محسوب شده و با توجه به پروتئینی که تولید می‌کند، نوعی سپر دفاعی در برابر باکتری و ویروس‌ها به شمار می‌رود. این ژن در واقع وظیفه تنظیم ملانین پوست را بر عهده داشته و تاثیر مستقیمی بر روی کراتینوسیت و تنظیم آن دارد.

 کراتینوسیت چیست؟ کراتینوسیت همان عاملی به شمار می‌رود که از پوست در برابر اشعه فرا بنفش و آفتاب سوختگی محافظت می‌کند. جالب است بدانید که کم بودن کراتینوسیت پوست می‌تواند زمینه ساز و تشدید‌کننده عارضه کک و مک باشد.

 به صورت کلی عوامل ژنتیکی عارضه‌های مختلف پوستی تاثیر مستقی داشته و می‌تواند منجر به بیماری‌هایی نظیر ملانوم نیز بشود.

کک و مک

تاثیر بارداری بر کک و مک

بارداری نیز عامل دیگری است که می‌تواند باعث بروز کک و مک در افراد شود. این نوع لک‌ها بر اثر تغییرات هورمونی در زمان بارداری ایجاد می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا حدود 50 الی 70 درصد از زنانی که در دوره بارداری قرار می‌گیرند، به این عارضه پوستی دچار شوند.

در رابطه با تغییرات هورمونی و بروز این نوع مشکلات، دارو‌هایی توسط پزشک متخصص برای مادران تجویز می‌شود. به طوری که می‌تواند لک‌های ناشی از بارداری را به طور کامل از بین ببرد. موردی که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشید مشخصات ظاهری این نوع لک‌ها بوده که با مشکلات پوستی نظیر کک و مک اشتباه گرفته می‌شوند. لکه‌هایی که در زمان بارداری بر روی صورت و دیگر نقاط بدن ظاهر می‌شوند، سطح وسیع‌تر و رنگ تیره‌تری داشته و به همین منظور از نظر ظاهری با کک و مک تفاوت دارند.

تاثیر نور خورشید بر کک‌های پوستی

همانطور که در بخش‌های بالایی در رابطه با کک‌های پوستی و درمان آن به عوامل تاثیر گذار بر آن پرداختیم نور خورشید نیز یکی از عوامل تاثیر گذار بر تشدید یا بروز کک و مک می‌باشد. علاوه بر عامل ژنتیک، نور خورشید در تشدید کک و مک بر روی صورت بی‌تاثیر نیست و حتی می‌تواند باعث تیره‌تر شدن لکه‌های ناشی از کک و مک شود. به طور کلی پوست در برابر نور ملایم خورشید به طور طبیعی مقاومت کرده و از بروز مشکلات جدی جلوگیری خواهد کرد.

اما پوست برخی از افراد با توجه به ضعفی که در برابر نور خورشید دارد، تحمل تابش نور مستقیم خورشید را نخواهد داشت.در این گونه موارد، برای جلوگیری از ایجاد کک و مک و مشکلات دیگر پوستی متخصصان پوست و مو مراقبت‌های لازم و استفاده از کرم ضد آفتاب با درصد SPF 30% به بالا را تجویز می‌کنند.

درواقع می‌توان گفت علت بروز کک و مک بر اثر نور خورشید، تحریک ملانین پوست و رنگسازی و تجمع آن در سطح پوست می‌باشد.

زمانی که اشعه فرابنفش نور خورشید بر روی پوست می‌تابد، ملانین که وظیفه رنگسازی را بر عهده دارد تحریک شده و شروع به رنگ‌سازی خواهد کرد. اما در بعضی از افراد عوامل ژنتیک نیز در بروز کک و مک بر اثر نور خورشید تاثیر گذار بوده و باعث بروز این عارضه پوستی می‌شود.

 

کک و مک

راه های درمان کک و مک

در ادامه برخی از روش‌های مهم درمانی را به شما دوستان معرفی می‌کنیم.

استفاده از روشن کننده‌ها

یکی از درمان‌هایی که می‌تواند آثار کک و مک را به صورت موضعی و موقتی از بین ببرد، استفاده از انواع کرم‌های روشن‌کننده یا محو‌کننده است. این نوع کرم‌ها بر کاهش کک و مک‌ها موثر بوده و توسط پزشک معالج برای بیماران تجویز می‌شود. کرم‌های روشن‌کننده معمولا دارای هیدروکینون هستند. این ماده تاثیر بسزایی بر کاهش تولید ملانین داشته و مناطق تیره پوست را به مرور زمان روشن خواهد کرد. لازم به ذکر است که استفاده این نوع کرم‌ها می‌تواند عوارضی نظیر سوزش، خارش، التهاب و … را برای فرد به همراه داشته باشد.

درمان گیاهی با استفاده از روغن نارگیل

در رابطه با کک و مک و درمان آن می‌توان به چند روش درمانی که به کم رنگ‌تر شدن آنها کمک می‌کند اشاره کرد. یکی از این درمان‌ها استفاده از روغن نارگیل می‌باشد، روغن نارگیل را می‌توانید 3 بار در هفته بعد از استحمام بر روی نقاطی که دچار کک هستند استعمال کرده و به آرامی ماساژ دهید. بعد از انجام این کار به مدت 20 دقیقه به پوست خود استراحت دهید تا روغن به صورت کامل جذب شود. پس از استراحت، موضع را به آرامی و با استفاده از آب ولرم بشویید. توجه داشته باشید، درصورتی که این درمان برای شما نتیجه بخش بود، تعداد دفعات استفاده از آن را از 3 بار در هفته به 2 بار کاهش دهید.

نکته مهم در خصوص استفاده از این نوع درمان این است که افرادی که دارای پوست چرب هستند، بهتر است از این شیوه برای درمان کک و مک خود استفاده نکنند. دلیل این امر، میزان بالای چربی در این روغن است. زمانی که از این روغن جهت درمان کک‌های پوستی فردی که دارای پوست چرب است، استفاده شود، چربی پوست افزایش یافته و همین امر باعث می‌شود تا منافذ پوست باز‌تر شوند.

 کسانی که دارای پوست خشک هستند، مانعی برای استفاده از این روش البته به صورت اصولی نخواهند داشت.

 

کک و مک

لیزر درمانی

از جمله درمان‌های جدید و فوری برای مشکل کک و مک، استفاده از لیزر درمانی می‌باشد. البته در خصوص لیزر درمانی باید به این نکته توجه داشته باشید که تعداد جلسات درمانی هر بیمار با توجه به نوع و شدت عارضه پوستی متفاوت است. درصورتی که بیمار جلسات لیزر درمانی خود را به صورت کامل و پیوسته شرکت نماید، احتمال درمان او چند برابر خواهد شد. همچنین توجه داشته باشید که پس از انجام فرایند لیزر درمانی لازم است طبق نظر پزشک، از پوست خود به شکل ویژه‌ای مراقبت نمایید. چرا که ممکن است با مراقبت نکردن و انجام ندادن کار‌های لازم، کک و مک‌های پوستی به صورت مجدد ایجاد شوند.

سخن آخر

عوامل مختلفی ممکن است باعث بروز کک و مک بر روی پوست شما شوند. اما توجه داشته باید که همانطور که گفته شد، درمان‌های مختلفی برای حل این عارضه وجود دارد. به طوری که به وسیله آن‌ها می‌توانید لکه‌ها را درمان و یا کمرنگ کنید. در این مطلب از وبسایت گل افشان سعی کردیم تا توضیح کلی و مختصری در رابطه با هر کدام از علل ایجاد کک‌های پوستی خدمت شما عزیزان ارائه کنیم تا ضمن بالا رفتن اطلاعاتتان، به شما در بر طرف کردن این عارضه پوستی کمک کنیم.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.