پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 

وبلاگ

نقش تغذیه در سلامت پوست

نقش تغذیه در سلامت پوست

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تغذیه عامل تاثیرگذاری در سلامت پوست به حساب می‌آید. دلیل این امر این است که علت ایجاد بیماری‌های پوستی می‌تواند داخلی یا خارجی باشد. عوامل داخلی شامل وضعیت خون، هورمون‌ها و مشکلاتی هستند که مربوط به داخل بدن می‌شوند و مشکلات خارجی شامل عدم نظافت پوست، منافذ باز و کلیه عواملی می‌شوند که مربوط به بعد خارجی پوست می‌شوند. تغذیه سالم جز عوامل داخلی موثر بر سلامت پوستی است. در این مقاله قصد داریم در خصوص نقش تغذیه در سلامت پوست با شما صحبت کنیم.

نقش تغذیه در بروز آکنه‌های پوستی

یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی، ایجاد انواع جوش و آکنه بر روی صورت و قسمت‌های مختلف بدن می‌باشد. معمولا افراد در سن بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی دچار جوش و آکنه می‌شوند، اما ممکن است این مشکل تا سنین بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند و زیبایی و اعتماد به نفس فرد را تحت تاثیر قرار دهد. آکنه‌ها ممکن است پس از مدتی بهبود پیدا کنند اما مسئله اصلی جای آن‌ها است که ممکن است تا سال‌ها بر روی پوست باقی بماند و به مرور به لکه‌های پوستی تبدیل شود.

 یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد جوش بر روی پوست، تغذیه‌ی نامناسب و استفاده از مواد غذایی ناسالم است که می‌تواند باعث تشدید این عارضه پوستی شود. از این رو استفاده از مواد غذایی سالم و پرهیز از استفاده از غذاهای پر چرب و ناسالم می‌تواند تا حد زیادی در کنترل آکنه‌های پوستی موثر باشد.

نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های پوستی

مصرف میوه و سبزی به صورت مداوم تا حدودی باعث جلوگیری در ابتلا به انواع سرطان دارد. این مسئله در مورد سرطان‌های پوستی نیز صدق می‌کند. ویتامین C، ویتامین E، روی و سلنیوم از جمله موادی هستند که در میوه‌ها و سبزیجات وجود داشته و با اثر مخرب تابش نور خورشید بر روی پوست مقابله می‌کنند.

همانطور که می‌دانید، نور خورشید یکی از عوامل مهم در ایجاد برخی از سرطان‌های پوستی به حساب می‌آید. انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات مانند گوجه فرنگی، عصاره هسته انگور، چای سبز و دیگر سبزیجات سرشاراز ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. مواد موجود در این گروه غذایی با خطرات سرطان زای نور خورشید بر پوست مقابله می‌کنند. ااما جالب است بدانید، در مقابل مصرف گوشت قرمز و غذاهای پرچرب، پوست را مستعد آسیب‌های نور خورشید و سایر مشکلات پوستی مانند آکنه می‌کند و در نهایت می‌تواند روند ابتلا به سرطان را سرعت ببخشد.

نقش تغذیه در سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس

با افزایش سن، به مرور چین و چروک‌ها خود را نشان می‌دهند و قوام و استحکام پوستی کاهش می‌یابد. این تغییر به علت کاهش تولید کلاژن‌های پوستی ایجاد می‌شود و به مرور زمان خاصیت الاستین پوست از بین می‌رود. آیا می‌دانید که با داشتن تغذیه‌ای مناسب و اصولی می‌توانید روند پیری پوست خود را به تعویق بیندازید؟

معمولا متخصصان پوست توصیه می‌کنند برای حفظ سلامتی پوست حتی الامکان از مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها، غذاهای کبابی و سرخ شده و غذاهای پر چرب خودداری کنید. چرا که مصرف زیاد این مواد غذایی باعث سرعت بخشیدن به روند پیری پوست و از دست رفتن شفافیت و زیبایی آن می‌شوند. در مقابل استفاده از ادویه‌هایی مانند دارچین، میخک، زنجبیل، سیر و پونه در کنار مصرف مداوم سبزیجات و میوه‌ها طراوت و زیبایی پوست را دوچندان می‌کند و روند پیری پوست را به تاخیر می‌اندازد.

مواد غذایی موثر در سلامت پوست

آب

 بخش گسترده‌ای از بدن انسان از آب تشکیل شده است. جالب است بدانید، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در سلامت پوست آب می‌باشد. بهترین زمان برای مصرف آب، صبح و به صورت ناشتا می‌باشد. جالب است بدانید که نوشیدن یک یا دو لیوان آب به صورت ناشتا تاثیر زیادی بر سلامت پوست شما دارد. همچنین مصرف یک یا دو لیوان اب قبل از وعده شام و ناهار نیز برای سلامت پوست بسیار مفید است و حتی از اشتهای کاذب نیز جلوگیری می‌کند.

میوه‌ها و سبزیجات

 همانطور که گفته شد، میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین B و ویتامین C هستند و برای حفظ سلامت و زیبایی پوست بسیار مفید می‌باشند. علاوه همچنین این مواد غذایی به علت داشتن فیبر زیاد، می‌توانند باعث حفظ آب در بدن شوند که این کار باعث آبرسانی بهتر به پوست خواهد شد.

ویتامین A

ویتامین A یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. مصرف این ویتامین تاثیر زیادی در حفظ سلامت پوست، حفظ خاصیت الاستیسیته (حالت کشسانی) پوست، رفع آکنه‌های پوستی و بهبود رنگ پوست ایفا می‌کند. از جمله مواد غذایی سرشار از این ویتامین می‌توان به هویج، جگر، میوه‌هایی مانند انبه، هلو و طالبی، فلفل دلمه‌ای، انواع کلم‌ها و گوجه فرنگی اشاره کرد.

ویتامین E

ویتامین E به صورت محلول در چربی است و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشد. این ویتامین از جمله مواد موثر در ایجاده شفافیت و رطوبت پوست است و از بروز چین و پروک نیز تا حدی جلوگیری می‌کند. از جمله مواد غذایی حاوی این ویتامین می‌توان به مغزیجات (مانند تخمه آفتاب گردان)، جوانه گندم، روغن‌های گیاهی و حبوبات اشاره کرد.

ویتامین K

 یکی از موثرترین ویتامین‌ها در رفع کبودی‌های پوست و دور چشم ویتامین K می‌باشد. این ویتامین در موادی مثل سبزیجات سبز، اسفناج، انواع کلم، چای سبز، جگر، مارچوبه و کاهو یافت می‌شود.

ویتامین C

ویتامینC یکی از مفید‌ترین انواع ویتامین برای سلامت پوست می‌باشد.این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و نیز باعث تحریک کلاژن‌سازی پوست می‌شود. بنابراینروند پیری پوست را به تعویق می‌اندازد. ویتامین C همچنین از پوست در برابر آثار مخرب نور خورشید محافظت کرده و در درمان زخم‌ها و کبودی‌ها کمک زیادی می‌کند. این ویتامین در مواد غذایی مختلفی همچون عناب، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی، گوجه فرنگی، مرکبات (پرتقال، لیمو و …) وجگر یافت می‌شود.

سلنیوم

 یکی از آنتی اکسیدان‌هایی است که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان‌های پوستی دارد، سلنیوم است. این مادّه مفید در غذاهایی مانند انواع گوشت، غذاهای دریایی مانند میگو، جگر، کنجد و غلات سبوس‌دار وجود دارد.

زینک

روی نقش بسیار موثری در رفع اکنه‌های پوستی ایفا می‌کند. زینک باعث کنترل ترشح چربی شده و در نهایت از بروز آکنه‌های جدید پوستی جلوگیری می‌کند. گوشت قرمز، غذاهای دریایی (مانند ماهی و میگو)، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات از جمله مواد غذایی سرشار از زینک هستند.

سولفور

یکی از مواد معدنی مفیدی که از اثرات زیان‌آور نور خورشید و ایجاد آلودگی بر روی پوست جلوگیری می‌کند، سولفور یا همان گوگرد می‌باشد. سولفور همچنین به تنظیم ترشح چربی و کنترل آکنه‌های پوستی کمک زیادی می‌کند. این ماده معدنی در غذاهایی مانند گوشت ماهی و بوقلمون، تخم مرغ و سیر به وفور یافت می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله درمورد نقش تغذیه بر سلامت پوست با شما صحبت کردیم. در بخش‌های مختلف این مقاله به تاثیر مواد غذایی مختلف در حفظ سلامت پوست و جلوگیری از بروز آسیب‌های پوستی اشاره شد. با توجه به این موارد بهتر است همواره به تغذیه خود توجه داشته باشید و سعی کنید در سبد غذایی خود مواد سالم و مفید برای سلامت پوست و بدنتان را قرار دهید.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.