پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 
علت خشکی دهان و گلو

علت خشکی دهان و گلو در خواب | علت و راه درمان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

در این مقاله قصد داریم تا توضیحاتی در رابطه با علت خشکی دهان و گلو خدمت شما عزیزان عرض کنیم. همچنین به پارامترهای دیگر این موضوع نظیر علت خشکی دهان و گلو در دوران کرونا، علت خشکی دهان و گلو در خواب، علت خشکی دهان و گلو در شب، علت خشکی دهان و گلو در بارداری، علت خشکی دهان و گلو اول صبح، علت خشکی دهان و گلو از نظر طب سنتی اشاره خواهیم کرد و توضیحاتی در این رابطه خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

دلیل خشکی دهان و گلو

به طور کلی علت خشکی دهان و گلو ممکن است دلایل مختلفی را در بر بگیرد. اما توجه داشته باشید در برخی از موارد نیز می تواند نشانه هایی از یک بیماری شدید تر باشد. اگر علائمی را در یک بازه زمانی 1 الی  2 هفته‌ای تجربه کردید حتماً برای بررسی موضوع به پزشک متخصص مراجعه کنید. اما همانطور که اشاره شد این نوع عارضه یا مشکل می تواند بسیار خفیف و دلایلی ساده داشته باشد.

به عنوان مثال یکی از عواملی که می‌تواند در خشکی دهان و گلو تاثیرگذار باشد، خواب است. برخی از افراد عادت دارند با دهان باز بخوایند. از طرفی، خر و پف کردن نیز ممکن است عاملی برای این ادعا باشد. همانطور که اشاره شد علت خشکی دهان و گلو می تواند ساده تر از آن چه تصور می‌کنید، باشد.  به طوری که تنها به عادت‌های شخصی و فردی شما بستگی داشته باشد.

در بند بالا به این موضوع پرداختیم که عادت ها و سبک زندگی هر فرد می تواند علت خشکی دهان و گلو او باشد. به عنوان مثال در سبک زندگی برخی از افراد عادت هایی نظیر مصرف الکل یا سیگار کشیدن وجود دارد. به طوری که همین عادت ها می تواند دلیل این عارضه یا مشکل باشد. در ادامه به این موضوعات به صورت مفصل تر خواهیم پرداخت.

 

علت خشکی دهان و گلو

 

مصرف سیگار

در برخی از افراد که عادت به کشیدن بی رویه سیگار دارند این عارضه بیشتر دیده می شود. اما این عادت نه تنها موجب خشکی گلو می‌شود، بلکه می تواند بیماری‌های دیگری را برای این بخش از بدن به همراه داشته باشد. با توجه به موضوع بحث که علت خشکی دهان و گلو است، باید گفت در صورتی که مصرف سیگار به طور مدام تکرار شود، می تواند خشکی گلو را برای فرد به همراه داشته باشد.

مصرف الکل

مصرف مشروبات الکلی نیز همانند مصرف سیگار یکی از عادت‌ها و سبک‌های ناپسند زندگی بسیاری از افراد محسوب می شود. الکل آب بدن را تا حد زیادی خشک می کند و همین مسئله کافیست تا فرد بعد از چند ساعت احساس تشنگی شدید کند. در صورتی که این تشنگی به خوبی برطرف نشود، ممکن است فرد را با خشکی دهان و گلو همراه کند.

کمبود آب بدن

یکی از دلایلی که ممکن است بسیار بدیهی به نظر برسد، کمبود میزان آب کافی در بدن می‌باشد که می تواند علت اصلی خشکی دهان و گلو باشد. اما شاید برای برخی از افراد این سوال پیش بیاید که کمبود آب بدن را از چه علائم دیگری می توان تشخیص داد. ادرار تیره رنگ، تشنگی مداوم، ادرار کم، خستگی و … می تواند از دلایل اصلی کمبود آب بدن باشد.

نوشیدن بیش از حد قهوه

از موارد دیگری که می تواند در رابطه با علت خشکی دهان و گلو نقش داشته باشند می توان به نوشیدن قهوه به صورت روزانه و به دفعات اشاره کرد. همچنین حرف زدن بیش از حد یا فریاد زدن نیز می تواند علت این امر باشد. توجه داشته باشید اگر بعد از رفع موارد بالا خشکی گلویتان از بین نرفت، ممکن است دچار عفونت گلو شده باشید. این عارضه معمولا با درد همراه است. بنابراین در صورتی که در کنار خشکی گلو، درد را نیز در این نواحی احساس کردید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و جهت بررسی دقیق‌تر آزمایش های لازم را انجام دهید.

علت خشکی دهان و گلو در دوران کرونا

به طور کلی یکی از علائمی که برای بسیاری از مردم در دوران کرونا رخ می دهد، خشکی گلو است. با این حال هر نشانه‌ای از خشک شدن گلو با کرونا مرتبط نیست.

پزشکان زیادی در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند و همگی به این موضوع اشاره داشتند که خشکی دهان و گلو علائم بیماری کرونا می باشد. اما صرفا مختص به این بیماری نیست و همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره داشتیم این عارضه می تواند علائم مختلفی را شامل شود.

نکته دیگری که در رابطه با علت خشکی دهان و گلو در دوران کرونا باید به آن توجه داشت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است. زیرا شباهت های زیادی به علائم کرونا دارد، لذا نباید هرگونه علائمی را به آن نسبت داد. ناگفته نماند در صورت داشتن علائمی نظیر آبریزش بینی، سرفه، تب، گلو درد، خشکی دهان و … باید به پزشک مراجعه کنید. اما توجه داشته باشید که خودسرانه اقدام به تشخیص بیماری خود نکنید و برای بررسی و اطمینان حاصل کردن از وضعیت عمومی خود حتماً باید تست ها و آزمایش های مربوط را انجام دهید. در پایان نیز باید با تشخیص پزشک مراقبت های لازم را انجام دهید.

 

علت خشکی دهان و گلو

 

علت خشکی دهان و گلو در خواب

علت خشک شدن دهان در خواب در واقع به کمبود بزاق (زروستومیا) ربط دارد. همانطور که می دانید بزاق دهان وظیفه از بین بردن باکتری های مضر، تمیز کردن محیط دهان و هدایت کردن غذا های جویده شدن به داخل حلق را بر عهده دارد. زروستومیا می تواند علاوه بر عوارضی که خدمت شما عرض شد مشکلات دیگری نیز برای شما به همراه داشته باشد. بیماری دهان و دندان، سوزش و گلودرد، ناتوانی در بلع، خشک شدن مجاری تنفسی، سختی در تکلم، سو تغذیه، افسردگی و پریشانی و … تنها بخش دیگری از عوارض این عارضه به شمار می روند و همین موارد نیز می توانند در زندگی روزمره فرد اختلالاتی ایجاد کنند. اما چه کارهایی می توان برای کاهش قابل توجه خشکی دهان در خواب انجام داد؟

اصلاح خوابیدن با دهان باز و درمان خر و پف

یکی از مواردی که موجب خشک شدن دهان هنگام خواب می شود، خوابیدن با دهان باز یا خروپف کردن است. اما شاید برخی از عزیزانی که این مقاله را مطالعه می کنند این سوال برای آن ها پیش بیاید که همچین عادت هایی را چگونه می توان ترک کرد کرد؟

از دید بسیاری از افراد، خر و پف کردن یا خوابیدن با دهان باز به عنوان یک عادت به شمار می رود. اما دلایلی دارد که با بررسی آن‌ها توسط پزشک متخصص می‌توان به راحتی این مشکل را یرطرف کرد. مسدود بودن راه تنفسی یکی از دلایلی است که فرد را هنگام خواب مجبور می کند تا برای تامین اکسیژن مورد نیاز و بهتر نفس کشیدن از راه دهان نفس بکشد.

نکته دیگری که لازم است در رابطه با علت خشکی دهان و گلو در خواب به آن توجه داشته باشید، ابتلای احتمالی شما به مشکلاتی نظیر سینوزیت، پارکینسون، افسردگی و فشارخون بالا است. در چنین شرایطی پزشک با بررسی آزمایشات انجام شده داروهایی را جهت درمان به شما تجویز می کند.

 

 

علت خشکی دهان و گلو در بارداری

خشک شدن دهان یکی از علائم شایع در دوران بارداری محسوب می‌شود. این مشکل در سه ماه اول بارداری شدت می یابد. به طوری که خانم های باردار در این بازه زمانی اغلب با ادرار و استفراغ زیاد مواجه می شوند. همین امر باعث می شود تا بیشتر مواقع مخصوصاً در شب، دهان و گلوی آن‌ها با خشکی همراه گردد. بنابراین اگر در سه ماهه اول دوران بارداری به سر می برید و علاوه بر استفراغ و سایر علائم دچار این مشکل نیز هستید، باید بگوییم که علت آن از دست دادن آب زیاد در طول روز می باشد.

یکی دیگر از عواملی که موجب می شود تا بانوان دچار خشکی دهان شوند تغییرات هورمونی است که در این دوران برای آن‌ها اتفاق می افتد. بنابراین مجددا به این موضوع اشاره می کنیم که جای هیچ نگرانی خاصی نیست و این مشکل یک امر عادی محسوب می شود.

علت خشکی دهان و گلو اول صبح

برخی از افراد به نسبت سایرین قرص و داروی بیشتری مصرف می کنند. همین امر موجب می شود تا بزاق دهان آن‌ها در شب کمتر ترشح داشته باشد. لذا بدیهی است که هر چه بزاق کمتر تولید شود میزان رطوبت دهان نیز پایین تر آمده و منجر به خشک شدن دهان و گلو خواهد شد.

یکی از عوارض این نوع دارو‌ها که برای افسردگی و فشار خون استفاده می‌شود اختلال در سیستم ترشح بزاق می‌باشد. در واقع این داروها معمولاً برای بزگسالان تجویز می شود و به همین منظور اغلب افرادی که با این مشکل مواجه هستند از سن بالا برخوردار هستند و قرص های مختلف و متعددی استفاده می کنند.

 

 

علت خشکی دهان و گلو از نظر طب سنتی

طب سنتی در این رابطه نظری متفاوت تر از دلایلی که تا به حال به آن پرداختیم دارد. به گونه‌ای که این موضوع را به طبع و مزاج فرد مربوط می‌داند. همچنین توصیه‌هایی در این زمینه به افراد خواهد کرد تا به نوعی این مورد را مدیریت و کنترل کنند.

اما در صورتی که بخواهیم یک نگاه کلی به توصیه هایی که متخصصین این طب به خشکی دهان دارند داشته باشیم، باید بگوییم که اگر ناحیه‌ای از بدن دچار خشکی شد باید رطوبت را به آن ناحیه برگردانیم. در صورتی که رطوبت در بدن به درست تامین نشود بر سایر نواحی بدن نیز تاثیر خواهد گذاشت. یکی از کارهایی که در طب سنتی توصیه می شود چرب کردن کل بدن با استفاده از روغن های گیاهی و مخصوص می باشد. خوب است بدانید که استفاده از این روش کاملا موثر است و می تواند رطوبت را بعد از چندین مرتبه انجام دادن به صورت کامل به بدن برگرداند.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که دلایل زیادی در خشکی دهان و گلو وجود دارد و همین باعث می شود تا سوالات بی‌شماری در ذهن شما نقش ببندد. این سوالات شامل علت خشکی دهان و گلو در دوران کرونا، علت خشکی دهان و گلو در خواب، علت خشکی دهان و گلو در شب، علت خشکی دهان و گلو در بارداری، علت خشکی دهان و گلو اول صبح برای افراد می‌شود.

در این مقاله از وبسایت گل افشان آرایش به صورت کوتاه، مختصر و مفید به تمامی سوالات رایج در رابطه با دلیل خشک شدن دهان و گلو پرداختیم و راهکارهایی نیز برای آن معرفی کردیم. اما توجه داشته باشید در صورتی که خشکی دهان شما مدت زمان زیادی به عنوان مثال به مدت 1 الی 2 هفته به طول انجامید، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید و علت را بررسی کنید.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.