یوگا

یوگا و نقش آن در سلامت روح و روان انسان!

یوگا و نقش آن در سلامت روح و روان انسان!

زندگی امروزه بشر تحت تاثیر شدیدترین فشارهای عصبی، استرس و اضطراب می باشد. مشکلات اقتصادی، کارکردن همزمان مرد و زن و عدم زمان کافی برای استراحت و اخیرا بیماری و پاندمی کرونا همه و همه باعث شده است که نیاز به روشی برای آرام کردن روح و روان بیش از پیش خود را نشان دهد. یوگا  یا همان مدیتیشن یکی از روش های ثابت شده برای بازگشت و نگهداری سلامت روح می باشد. که تاثیر آن ثابت شده است. به شرطی که درست و اصولی انجام شود.

یوگا چیست؟

منشا یوگا شبه قاره هند بوده و در ابتدا توسط هندوها انجام می پذیرفته است. در لغت به معنی وحدت و هماهنگی می باشد. این به معنی روش هایی برای هماهنگی و یکسان سازی فعالیت های جسم روح و روان در راستای یک هدف می باشد. تمرکز این ورزش بیشتر بر آرامش روان بوده و سایر تمرینات و فعالیت ها در راستای همین هدف است.

انواع مختلف یوگا

  1. ماتا: این مدل از یوگا معروفترین و شناخته شده ترین نوع یوگا می باشد و در کشور های غربی و کشور ما رواج بیشتری دارد و بیشتر تمرین می شود.
  2. یوگای کاندالینی: بیشتر بر روی روش هایی برای به کنترل درآوردن انرژی هایی که در بدن در گردش هستند کار می کند.
  3. راجا: این مدل از یوگا دارای روش هایی است که تنها بر روی  سلامت روح و روان انسان تاثیر می گذارد.
  4. یوگای نیدرا: این مدل کهن ترین نوع مراقبه یا یوگا می باشد.

 

 

نقش یوگا در روان و سلامت روحی و جسمی

یکی از مهمترین تاثیرات که یوگا برای روح و روان انسان دارد کاهش استرس و یا روش های کنترل اضطراب می باشد. از مهمترین تاثیرات این ورزش بر سلامت روح عبارتند از:

  1. هماهنگ شدن ذهن، بدن و افزایش انعطاف پذیری بدنی
  2. قابلیت آزاد سازی انرژی های نهفته بدن در نتیجه به تاخیر افتادن روند پیر شدن و عدم احساس خستگی
  3. تقویت و نرم شدن اتصالات مفصل ها و ستون فقرات
  4. افزایش فعالیت های مغزی کاهش فراموشی و تقویت ذهن حافظه و یادگیری
  5. ایجاد تناسب اندام و مصرف مناسب انرژی در تمام قسمت های بدن
  6. یوگا  باعث می شود انسان ضعف و قدرت های خود را بشناسد و در راستای تقویت و یا اصلاح آنها بر آید.
  7. کاملا واضح است وقتی استرس شما کاهش می یابد قدرت سیستم ایمنی شما بالا خواهد رفت. و این یکی از دلایلی است که ورزش یوگا در درمان سرطان موثر است.
  8. باعث لذت بردن از زندگی کار و باعث افزایش امید به زندگی می شود. زیرا که استرس و اضطراب کاهش می یابد.
  9. افزایش حجم اکسیژن خون با روش های تنفس صحیح و افزایش حجم ریه و استفاده از فضاهای مرده ریه
  10. درمان و کنترل فشار خون و درمان دیابت با ثابت نگه داشتن سطح قند خون
  11. تاثیر بسیار زیاد بر بیماری های جسمی مانند: عدم تعادل هورمونی با متعادل کردن سطح هورمون های خون، مشکلات گوارشی و افزایش عصبی اسید معده، مشکلات قلبی عروقی و مشکلات حرکتی و مفصلی که مربوط به بخش ارتوپدی می باشد.
  12. تاثیر مستقیم بر بیماری های روانی مانند: اضطراب و ترس دائم و بیماری وسواس.
  13. باعث جلوگیری از افسردگی می شود: افسردگی یکی از بیماری های روحی و روانی در جهان می باشد که بدون اغراق نزدیک به پاندمی شدن است. تمرینات یوگا و مراقبه باعث کاهش موثر ابتلا به این بیماری می شود.
  14. اختلالات خواب را درمان می کند: با تاثیر بر تعادل هورمون ملاتونین باعث بهبود کیفیت خواب می شود.
  15. تاثیر بر سردرد های شدید و عصبی: با تحریک عصب واگ باعث ایجاد حالت بهبودی در سردر های مانند میگرن و کرایسلر می شود.
  16. باعث تاثیر در باروری میشود چه در بانوان و چه در آقایان زیرا سلامت و قوای جسمانی را افزایش داده و تعادل هورمونی ایجاد می کند.
  17. حفظ شادابی و سرزندگی در فصول فصل سال: معمولا افراد به ویژه سالمندان در این فصل ها دچار کرختی و افسردگی می شوند ولی یوگا از این موضوع ممانعت می کند.
  18. کاهش التهابات مفاصل و کاهش درد های قدیمی و مزمن: تمرینات انعطافی این ورزش باعث تاثر 25 الی 30 % در این مورد خواهد شد.
  19. کاهش مصرف داروهای شیمیایی: با یوگا نیاز افراد برای استفاده از مسکن ها داروهای ضد افسردگی و داروهای تنظیم هورمونی کاهش یافته و در مواردی این داروها قطع خواهند شد.

 

 

رژیم های غذایی که یوگا پیشنهاد می دهد

یکی از مهمترین عوامل سلامت انسان و پیشگیری از بیماری ها تغذیه سالم است به همین دلیل ورزش یوگا هم یک سری جیره هایی را پیشنهاد داده که باعث افزایش هماهنگی هر چه بیشتر روح و جسم می شود که این جیره های غذایی عبارتند از:

  1. برنامه غذایی راجاسی: در این رژیم شامل غذاهای پر انرژی که باعث افزایش وزن و احساس سنگینی فرد می شود از جمله این غذاها: غذاهای سرخ شده، غذاهای پر ادویه و غذاهای حاوی کربوهیدرات زیاد می باشد. البته این رژیم برای افرادی که تمرینات فیزیکی یوگا انجام می دهند مناسب نیست.
  2. برنامه غذایی تاماسی: این رژیم غذایی ترکیبی از سایر رژیم های عنوان شده است و شامل غذاهایی با طبع گرم می باشد. این غذا ها حاوی فلفل تند و مقادیر زیادی اویه بوده و معمولا برای افراد عصبانی و با طبع خشن تجویز می شود.
  3. برنامه غذایی ساتویک: این برنامه شامل مواد غذایی گیاهی با مقادیر بسیار کم ادویه می باشد. این رژیم غذایی باعث استراحت و بهتر شدن وضعیت دستگاه گوارش می شود. باعث ایجاد سبکی و شادابی و تعادل هورمونی در بدن می شود.

 

 یوگا برای چه افرادی توصیه می شود؟

انجام تمرینات یوگا محدودیت سنی نداشته و هرکسی می تواند در هر سنی درجاتی از این تمرینات را تجربه کند. ولی بایستی زیر نظر مربی حرفه ای از سطحی از تمرینات بهره مند شود که مناسب  سن و قدرت و شرایط فیزیکی فرد باشد. یکی از ویژگی های این ورزش این است که شما برای انجام تمرینات آن حتما لازم نیست به باشگاه مراجعه کنید و می توانید در خانه یا در هر مکان دیگری با استفاده از ویدیو های آموزشی تمرینات خود را انجام دهید. این ویژگی به ویژه در شرایط حال حاضر محدودیت های بیماری کرونا بسیار مغتنم است.

 

تاثیر یوگا در سلامت روح و روان به گفته روانشناسان

تحقیقات روانشناسان نشان می دهد که افرادیکه از تمرینات این ورزش بهره می برند دارای امید به زندگی بیشتری در تمام سنین هستند. ولی با گروه بندی سنی هم افراد دارای ویژگی های متفاوتی هستند به عنوان مثال  در سالمندان افرادی که تمرینات یوگا   را انجام می دهند کمتر دچار آلزایمر، درد مفصلی مزمن، فراموشی، و بد اخلاقی می شوند. در کودکان یادگیری افزایش یافته و این کودکان معمولا شاداب تر هستند. این تمرینات در درمان کودکان بیش فعال موثر تشخیص داده شده و باعث  می شود کودکان سریعتر توانایی کنترل اندام های خود را بدست آورند. در نوجوانان مشکلات ناشی از دوران بلوغ و ترس های مقطعی و پرخاشگری این دوران را کاهش داده و این افراد معمولا به صورت منطقی این دوران را سپری می کنند. چون این ورزش حالت رقابتی نداشته و برد و باخت در آن معنی نداشته به همین دلیل عاری از هرگونه استرس و تنش است. در بالغین و افراد شاغل باعث لذت بردن از حداقل های زندگی شده استرس ناشی از شغل را کاهش می دهد. در بیماران روانی مانند سادیسم و مازوخیسم باعث کاهش حالات روانی و کنترل ای بیماری ها می شود.

 

تاثیر یوگا بر سلامت روان و جسم بانوان

به این دلیل این قسمت به صورت جداگانه بحث می شود که زیرا تغییرات هورمونی در بانوان بسیار بیشتر نسبت به مردان اتفاق می افتد. و همین موضوع باعث احساسی بودن بیشتر بانوان می شود. تغییراتی مانند عادت ماهیانه، یائسگی و بارداری باعث تغییرات شدید هورمونی و رفتاری در بانوان می شود. که یوگا  بسیار می تواند در این راستا موثر باشد. بانوان بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند و همچنین بانوان بیشتر به تناسب اندام و ظاهر و تغذیه خود اهمیت می دهند به همین دلیل معمولا در کلاس های تمرینات یوگا تعداد بانوان همواره بیشتر از آقایان است.

 

در انتها

در این دوران پر استرس و پرتنش که افراد با کوچکترین تحریک از کوره در رفته  و عصبانی می شوند، یوگا به عنوان راه حلی ارزان و موثر می تواند به همگان کمک کند. این ورزش نیز مانند تمامی ورزش ها ی دیگر احتیاج به مربی حرفه ای داشته و یکی از مواردی که در این ورزش وجود دارد این است که علاوه بر حالات فیزیکی و جسمی افراد حالات روحی و روانی افراد نیز مهم بوده و تربیت داده می شود. از دیگر ویژگی های دیگر یوگا نیاز نداشتن به وسایل و مکان خاص و ارزان بودن بهره مند شدن از آن است. یوگا در کشور ما غریبه نبوده و از دیرباز وارد کشور ما شده است ممکن است با این نام نبوده باشد ولی با توجه به نزدیکی و تداخلات تاریخی و فرهنگی هند و ایران این موضوع محتمل می باشد. تاثیر این تمرینات در پیشگیری از بیماری ها شگفت انگیز است و همین دلیل کافی است که افراد برای انجام این ورزش ترغیب شوند. یوگا محدودیت سنی نداشته یعنی خانوادگی هم می توان این ورزش را انجام داد و یکی از معدود ورزش هایی است که در صورت انجام صحیح حرکات آسیب دیده گی در آن در حد صفر است.

به اشتراک بگذارید:

کمک نیاز دارید؟ پشتیبان واتساپ