منو

پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 

وبلاگ

بیماری های ساقه مو

بیماری های ساقه مو را بیشتر بشناسید

3 1 رای
امتیازدهی به مقاله

بهداشت پوست و مو جزو آن دسته از مواردی است که در صورت بی توجهی و آسیب، علاوه بر مشکلات و بیماری های جسمی موجب بیماری های روحی و روانی هم خواهد شد. زیرا بهداشت پوست رابطه مستقیمی با ظاهر و زیبایی انسان دارد. خوشبختانه بسیاری از این بیماری ها به جز برخی موارد ارثی قابل پیشگیری و درمان هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که بیماری های ساقه مو یکی از شایع ترین بیماری های مو می باشند. به همین سبب تشخیص زودهنگام و شناسایی این بیماری ها می‌تواند شرایط را برای درمان سریع آن‌ها فراهم کند.

انواع بیماری های ساقه مو

ابتدا برای شناخت این بیماری ها باید ماهیت ساقه مو و کاربرد آن را بشناسیم. این قسمت از مو بر پایه ریشه و پیاز پوست سر استوار است و قابلیت رشد دارد. لذا مشاهده و لمس آن برای انسان امکان‌پذیر است. به همین دلیل نیز در معرض انواع آسیب های فیزیکی و محیطی نیز می باشد. به بیان ساده‌تر، ساقه مو قسمتی از موی سر است که با ظاهر انسان ارتباط مستقیم دارد. در این قسمت به شایع ترین بیماری های ساقه مو اشاره خواهیم کرد:

بیماری موخوره ساقه مو

یکی از شایع ترین بیماری های ساقه مو بیماری مو خوره می باشد. در این حالت که بیشتر در مو های بلند و عموما در بانوان ایجاد می شود، انتهای مو به شکل دوشاخه یا چند شاخه در می‌آید. امری که باعث بد شکلی و آسیب به بدنه یا همان ساقه مو می شود. در این حالت تنها راه برطرف کردن مو خوره، کوتاه کردن و نوک‌گیری مو می‌باشد. البته این مورد با استفاده از انواع شامپوها و کرم های مناسب مو قابل پیشگیری است.

شوره سر

این مورد نیز یکی از موارد موثر در ایجاد بیماری های ساقه مو به شمار می رود. در سال های گذشته بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مواد بهداشتی تمرکز خود را بر ساخت شامپوهای ضد شوره معطوف کرده‌اند. شوره سر دارای انواع مختلفی است که با ایجاد دانه های سفید بر روی ساقه مو علاوه بر آسیب زدن به آن باعث ایجاد ظاهر بد و کاهش اعتماد به نفس می شود.

 

بیماری های ساقه مو

 

بیماری مرواریدی مو

این نوع از بیماری های ساقه مو در اثر ملتهب شدن قسمت های متعدد پوست سر ایجاد می شود. در چنین شرایطی ساقه مو متورم و بعد از مدتی نازک می‌شود. این بیماری معمولا در بانوان بیشتر دیده می‌شود، زیرا اصلی‌ترین عامل ایجاد آن مواردی چون فر کردن، دکلره و رنگ کردن مو به شمار می‌روند. همچنین بانوان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک و بیماری های غده تیروئید هم مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

ریزش لوکال مو یا آلوپسی

این بیماری ممکن است به طور انحصاری در ذیل بیماری های ساقه مو قرار نگیرد، اما به دلیل این که به ساقه مو آسیب وارد می‌کند و باعث ریزش آن می شود در این قسمت به آن اشاره می کنیم. سیستم ایمنی بدن در این بیماری، مو را به عنوان عامل بیگانه شناسایی و آن را از بین می‌برد. عواملی مانند: رژیم سخت لاغری، تغذیه بد، عوامل ژنتیک و داروها می تواند زمینه ساز این بیماری باشند.

سفیدک‌های چسبیده به مو

این دانه‌های سفید که عموما به ساقه مو می چسبند ممکن است در اثر عوامل مختلفی ایجاد شده باشند. برخی از پزشکان معتقدند که این سفیدک ها ممکن است همان شوره خشک و یا شوره مرطوب سر باشند. از طرفی نیز ممکن است در اثر چربی سر ایجاد یا حتی ناشی از شپش سر باشند. علائم شوره سر برای همه مشخص است. اما اگر شاهد علائمی مانند خارش شدید سر، درد ناشی از خارش، احساس حرکت خود به خودی موی سر، عدم خواب راحت، دیده شدن زخم در سایر نقاط بدن و سخت جدا شدن سفیدک ها از مو باشید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

بیماری های ساقه مو

 

عادات غلطی که باعث بیماری های ساقه مو می‌شوند

در بعضی مواقع مشکلی در ساقه مو وجود ندارد، اما برخی افراد به دلیل انجام برخی عادات غلط به ساقه مو خود آسیب می‌رسانند. در این قسمت به یک سری از مهمترین عادات غلط آسیب رسان به ساقه مو اشاره خواهیم کرد:

اشتباه در روش شانه کردن مو

برس زدن با روش مناسب و تعداد معقول باعث ایجاد شادابی در مو و پخش چربی در تمام سطح سر و از بین بردن گرد و غبار خواهد شد. اما اگر این مورد بیش از حد و با روش غلط و با شانه یا برس نوک تیز صورت گیرد باعث آسیب به ساقه مو خواهد شد. به خصوص وقتی که بخواهید موهای گیر کرده داخل هم را با استفاده از برس یا شانه از هم جدا کنید.

تحت فشار و کشش قرار دادن موی سر

استفاده از کش سر و بستن موی سر به حالت دم اسبی علاوه بر آسیب به ساقه مو به ریشه مو نیز آسیب می‌رساند و باعث ریزش مو خواهد شد.

تغییر حالت دادن مو به صورت مصنوعی

فر کردن موهای صاف یا برعکس آسیب شدیدی به ساقه مو می رساند. آسیبی که در این حالت به ساقه مو وارد می شود معمولا غیر قابل برگشت است.

استفاده از مواد شیمیایی برای تغییر رنگ مو

دکلره کردن، استفاده از رنگ های دائمی و تغییر رنگ مداوم مو باعث آسیب جبران ناپذیری به ساقه مو و ضعیف شدن آن خواهد کرد. زیرا این مواد برای انجام نقش خود نیاز به نفوذ در ساقه مو دارند.

استفاده مکرر از وسایل حرارتی مانند صاف کن و سشوار:

استفاده مکرر از این وسایل برای خشک کردن سریع مو باعث آسیب به ساقه مو می‌شود. لذا در صورت نیاز باید موهای خود را با حرارت کم و رعایت فاصله مناسب سشوار کنیم.

تاثیر محیط

آلودگی هوا، تابش آفتاب از عوامل محیطی هستند که می توانند بر سلامت ساقه مو تاثیرگذار باشند.

عادت بازی کردن با موی سر

این عادت معمولا یک بیماری روحی و روانی است که باید هر چه زودتر درمان گردد.

 

نکته: موارد اشاره شده در قسمت قبل لزوما در ذیل بیماری های ساقه مو قرار نمی‌گیرند اما جزو عوامل آسیب‌زای ساقه مو به شمار می روند که ممکن است زمینه ساز بیماری های ساقه مو شوند.

 

 

بیماری های ریشه مو

ریشه مو یا همان فولیکول مو قسمتی از مو است که داخل پوست سر قرار دارد. ایجاد هرگونه اخلال در ریشه مو باعث ریزش مو و حالت کچلی خواهد شد. از مهمترین بیماری های ریشه مو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضعیف شدن ریشه مو که منجر به ریزش مو می شود: به این مورد آلوپسی هم گفته می شود. ضعف در ریشه مو ممکن است در اثر بیماری های خود ایمنی، مشکل تغذیه‌ای ، موارد ارثی و ژنتیکی، استرس و فشارهای عصبی و حتی ضربه فیزیکی به سر ایجاد شود. آلوپسی بسته به شدت عامل ایجاد کننده می تواند به صورت همه‌جانبه و یا لوکال باشد.

تورم فولیکول مو یا فولیکولیت: به عفونت فولیکول و التهاب فولیکول مو گفته می شود. این بیماری باعث ایجاد سرخی و تورم در محل فولیکول و چرکی شدن آن خواهد شد. این حالت می تواند در تمام قسمت های بدن که دارای فولیکول مو هستند اتفاق بیا‌فتد. عوامل ایجاد کننده فولیکولیت عمدتا عبارتند از:

  • باکتری ها
  • قارچ ها
  • برخی از انگل های خارجی

معمولا افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند بیشتر دچار این بیماری می شوند. بیماری های ریشه مو منجر به بیماری های ساقه مو نیز خواهد شد.

 

 

مهمترین عوامل ایجاد کننده بیماری های ساقه مو

مواردی که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد ممکن است علاوه بر ایجاد بیماری ساقه مو باعث بیماری کلی مو نیز شوند:

 

کمبود ویتامین: کم بودن انواع ویتامین های محلول در چربی و آب هر دو منجر به آسیب به سلامت مو و حالت شکنندگی و حتی ریزش آن خواهند شد. در این میان ویتامین E و A نقش مهمتری دارند.

زینک و آهن: کمبود این مواد که در کشور ایران نیز بسیار شایع است یکی از عوامل مهم بیماری های پوست و مو می باشد.

استفاده شامپو و کرم های بی کیفیت و غیراستاندارد: استفاده از این مواد شیمیایی بی کیفیت آسیب جبران ناپذیری به ساقه و حتی ریشه مو وارد می‌کند.

عوامل محیطی: نور آفتاب و آلودگی هوا و استفاده از کلاه به مدت زمان طولانی باعث آسیب به ساقه مو خواهد شد.

بیماری های گوارشی: این مورد به دلیل عدم جذب مواد غذایی مورد نیاز بدن باعث کمبود انواع ویتامین و مینرال های مورد نیاز بدن خواهد شد.

داشتن عادت های نادرست که در قسمت های قبلی محتوا به این موارد اشاره شد.

سخن پایانی

در این مطلب از وبسایت گل افشان شما را با بیماری های ساقه مو آشنا کردیم. این بیماری ها یکی از عارضه‌هایی هستند که شکل ظاهری موی سر را هدف قرار می‌دهند. در برخی مواقع ممکن است این بیماری‌ها نشان دهنده برخی مشکلات جدی در ریشه مو و حتی سایر متابولیسم بدن باشند. در این میان یک عامل موثر در حفظ سلامت مو تحت عنوان شامپوی سر وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از شامپو و سرم های تقئیت کننده در عدم بروز این بیماری ها نقش مهمی را ایفا کنید.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.