پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 

وبلاگ

خواص ویتامین e | فواید و عوارض ویتامین ای

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

اگر به دنبال راه‌های طبیعی برای محافظت و حفظ سلامت پوست خود هستید، مصرف ویتامین‌ها بسیار مهم می‌باشند. بهترین منبع برای دریافت ویتامین‌های مورد نیاز بدن، غذاهای غنی از مواد مغذی هستند. اما مکمل‌ها و محصولات موضعی حاوی ویتامین نیز می‌توانند تاثیر به سزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از پیری زودرس پوست داشته باشند. ویتامین‌ها علاوه بر کمک به حفظ ظاهر پوست، می‌توانند برای درمان انواع بیماری‌های پوستی مانند آکنه، پسوریازیس و اثرات پیری ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز استفاده شوند. اگر قصد ارتقای سطح آگاهی خود پیرامون تاثیر ویتامین‌ها بر روی حفظ سلامت پوست دارید، این مقاله با دقت بیشتری به بررسی فواید و مضرات ویتامین E پرداخته است؛ به طوری که اطلاعات دقیقی در خصوص میزان و زمان مصرف، علائم کمبود ویتامین E و غیره ارائه می‌دهد. با ما همراه باشید.

ویتامین E چیست؟

ویتامین E یک ماده مغذی محلول در چربی و ضروری با خواص ضد التهابی است. ویتامین E به حمایت از سیستم ایمنی، عملکرد سلولی و سلامت پوست کمک می‌کند. این ویتامین مانند ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که آن را در مبارزه با اثرات رادیکال‌های آزاد تولید شده توسط متابولیسم مواد غذایی و سموم در بدن موثر می‌کند. به عقیده پزشکان، ویتامین E ممکن است در کاهش آسیب‌های ناشی از UV به پوست نیز مفید باشد. همچنین گزینه مناسبی برای کاهش علائم درماتیت آتوپیک و بیماری کبد چرب به شمار می‌رود. ویتامین E حتی برای گشاد کردن رگ‌های خونی استفاده می‌شود. به طوری که خطر لخته شدن خون را به طور شگفت‌انگیزی کاهش می‌دهد. با این حال باید توجه داشت که اشعه ماوراء بنفش و قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید باعث کاهش سطح ویتامین E در پوست می‌شود. همچنین، سطح ویتامین E با افزایش سن کاهش می‌یابد. با این حال، ویتامین E در بسیاری از غذاها، به شکل مکمل و به عنوان یک عنصر در محصولاتی که به صورت موضعی استفاده می‌شوند، موجود است.

انواع ویتامین E

به طور کلی، ویتامین ها به دو دسته خوراکی و موضعی تقسیم می‌شوند. ویتامین‌های نوع خوراکی در بسیاری از غذاها و سبزیجات یافت می‌شوند، اما نمونه‌های موضعی در قالب کرم یا کپسول (مکمل) توزیع می‌شوند.

ویتامین E خوراکی

اکثر مردم در ایالات متحده و کشورهای توسعه یافته نیازی به مکمل رژیم غذایی خود با ویتامینE اضافی ندارند. لذا، مصرف غذاهای غنی از این ماده مغذی معمولاً برای حمایت از سلامت پوست کافی است. هنگامی که ویتامین E را به صورت خوراکی مصرف کنیم،  ترکیبات آن توسط سبوم (ترشحات چربی تولید شده توسط غدد چربی) جذب پوست می‌شوند. افرادی که دارای پوست چرب هستند، ممکن است غلظت بیشتری از ویتامینE را در درم و اپیدرم خود پیدا کنند. نواحی چرب پوست مانند صورت و شانه‌ها نیز ممکن است غلظت ویتامینE بیشتری نسبت به نواحی خشک داشته باشند. لذا، در مصرف ویتامین ای باید دقت کرد. برای این کار باید دوز خود را توسط پزشک تعیین کنیم.  

ویتامین E موضعی

ویتامینE موضعی معمولا در قالب کرم و محلول‌های آبرسان توزیع می‌شوند. این ویتامین در بسیاری از محصولات آرایشی از جمله کرم های ضد پیری، سرم های چشم، ضد آفتاب ها و پدهای آرایش اضافه شده است. ویتامینE موضعی به راحتی جذب پوست می‌شود، لذا استفاده از آن به منظور حفظ سلامت پوست نسبت به نمونه‌های خوراکی بهتر است. استفاده از کرم های موضعی میزان ویتامینE ذخیره شده در غدد چربی را افزایش می‌دهد. محصولاتی که همزمان حاوی ویتامینE و ویتامین C باشند در صورت قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ممکن است به سرعت از بین بروند. لذا، بهترین زمان برای استفاده از کرم های موضعی حاوی ویتامینE عصر (زمانی که آفتاب شدید نباشد) است. بر اساس مطالعات انجام شده بر روی حیوانات استفاده موضعی از ویتامین E باعث کاهش آسیب حاد و مزمن پوست ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش می‌شود. در حالی که روغن‌های حاوی ویتامینE بسیار غلیظ‌تر هستند و به سختی روی پوست پخش می‌شود، اما همیشه به عنوان یک مرطوب‌کننده عالی برای مناطق خشک و لکه‌دار پوست به کار می‌روند. استفاده از محصولات موضعی ویتامینE همیشه راحت‌تر بوده است. چراکه دیگر مشکلات گوارشی نمی‌توانند عاملی برای جذب ترکیبات آن در بدن باشند. همچنین استفاده از کرم‌های موضعی برای از بین بردن خشکی پوست در نواحی بسیار خشک مانند کوتیکول‌ها و آرنج بسیار موثرتر می‌باشند.

معرفی برخی از بهترین محصولات موضعی حاوی ویتامین ای

محصولات متنوعی در بازار وجود دارند که منبع خوبی از ویتامین E هستند. اما باید در انتخاب آن‌ها دقت لازم را به خرج داد. در ادامه برخی از موثرترین کرم‌های موضعی حاوی ویتامین ای را معرفی می‌کنیم: کرم ویتامین ث و ای روشن کننده و مرطوب کننده مدیلن: از مهمترین ویژگی‌های این محصول می‌توان به خاصیت آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد که با ویتامین C و E ترکیب شده است. این کرم به عنوان یک ضد چروک قوی، روشن‌کننده پوست، ضد لک و همچنین مرطوب کننده و آبرسان مناسب عمل می‌کند. از دیگر خواص آن می‌توان به محافظ پوست در مقابل عوامل مضر محیطی، ایجاد خاصیت ابریشمی، لطافت و شادابی در پوست اشاره کرد. سرم ویتامین ث روشن کننده و کاهش دهنده چروک مدیلن: این سرم نیز همانند کرم قبلی از ویژگی‌ های منحصر به فردی برخوردار است. از مهمترین ویژگی ‌های این محصول می‌توان به محافظ پوست در مقابل عوامل مضر محیطی اشاره کرد. این سرم به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، آبرسان خوبی برای پوست به شمار می‌رود. از دیگر خواص آن باید به حداکثر نفوذ‌پذیری به دلیل پایداری ویتامین ث در فرم لیپوزومال و مناسب برای انواع پوست حتی پوست کومودوژنیک (جوش زا) اشاره کرد.

آنچه در مورد ویتامینE موجود در غذاها باید بدانید

ویتامین E را می توان در بسیاری از غذاها یافت، از جمله:

  • برخی از غذاهای فرآوری شده تجاری مانند غلات، آب میوه و مارگارین
  • ماهی قزل آلا و سایر غذاهای دریایی
  • کلم بروکلی، اسفناج و سایر سبزیجات سبز
  • آجیل و دانه‌های خوراکی مانند تخمه آفتابگردان و فندق
  • روغن‌های گیاهی، از جمله آفتابگردان، جوانه گندم و روغن گلرنگ

ویتامین E طبیعی موجود در غذا اغلب به عنوان d-alpha-tocopherol در برچسب مواد غذایی علامت‌گذاری می‌شود. ویتامین E همچنین به صورت مصنوعی (صنعتی) در کارخانه‌جات مواد غذای تولید و در محصولات مختل به کار می ‌رود. شکل مصنوعی ویتامین E اغلب به عنوان dl-alpha-tocopherol نامیده می ‌شود. با این حال، ویتامین E طبیعی موثرتر از نسخه‌های مصنوعی آن است. گفتنی است که ویتامین E در ترکیب با ویتامین C بهتر جذب می‌شود.

مقدار توصیه شده برای مصرف ویتامین E چقدر است؟

مقدار توصیه شده برای مصرف ویتامین E بر اساس سن افراد تعیین می‌شود. به گفته مؤسسه ملی سلامت (NIH) که به عنوان یکی از شاخه‌های وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا فعالیت می ‌کند، میزان مصرف توصیه شده برای نوجوانان، بزرگسالان و زنان باردار روزانه حدود 15 میلی گرم (میلی گرم) است. زنان شیرده به حدود 19 میلی گرم نیاز دارند. اما، نوزادان و کودکان به ویتامین E کمتری در رژیم غذایی روزانه خود نیاز دارند. با این حال، اکثر شهروندان کشورهای توسعه یافته که به غذاهای سالم دسترسی دارند، ویتامینE مورد نیاز خود را از غذاها دریافت می‌کنند. البته، افرادی که به بیماری‌های گوارشی مبتلا هستند، تواناییشان برای هضم یا جذب چربی بسیار کم است. لذا،  ممکن است به ویتامینE بیشتری نیاز داشته باشند. این شرایط شامل فیبروز کیستیک و بیماری کرون است. برای این افراد و سایرین که نگران مصرف ویتامین E هستند، مکمل‌های حاوی ویتامینE ممکن است کمک کننده باشد. ویتامینE در بسیاری از مکمل‌های صنعتی تحت عنوان مولتی ویتامین و مواد معدنی یافت می‌شود. در ادامه مقدار توصیه شده برای مصرف ویتامینE در روز براساس سن آورده شده است: کودکان:

  • 1-3 سال: 6 میلی گرم در روز
  • 4-8 سال: 7 میلی گرم در روز
  • 9-13 سال: 11 میلی گرم در روز

زنان:

  • 14 سال به بالا: 15 میلی گرم در روز
  • زنان حامله: 15 میلی گرم در روز
  • زنان شیرده: 19 میلی گرم در روز

آقایان: 14 سال به بالا: 15 میلی گرم در روز

فواید مصرف ویتامین E برای پوست

فواید بالقوه روغن‌ها و کرم‌های موضعی ویتامین E از دو ویژگی کلیدی ناشی می‌شود: خواص آنتی اکسیدانی آن، که می‌تواند با التهاب مبارزه کند و اثرات رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد، و خاصیت مرطوب کنندگی آن که پوست را شفاف می‌سازد. برخی از مزایای استفاده از محصولات حاوی ویتامین E عبارت‌اند از:

  • مرطوب شدن پوست
  • التیام زخم
  • پیشگیری از سرطان پوست
  • کاهش خارش پوستی
  • محافظت از پوست
  • درمان اگزما و پسوریازیس
  • جلوگیری یا به حداقل رساندن ظاهر اسکار
  • پیشگیری یا درمان خطوط ریز و چین و چروک پوستی
  • پیشگیری از آفتاب سوختگی
  • ارتقاء سلامت ناخن

البته، مصرف مکمل‌های حاوی ویتامینE فواید گسترده‌تری برای کل بدن دارند که مهمترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب
  • کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها
  • پیشگیری و درمان ممکن اختلالات بینایی
  • جلوگری یا به تاخیر انداختن زوال شناختی عقل

عوارض مصرف مکمل‌ها و کرم‌های موضعی حاوی ویتامین E

هیچ دلیلی برای محدود کردن مصرف کرم‌های موضعی حاوی ویتامین E وجود ندارد. استفاده از این محصولات حتی در مقادیر فراوان نیز مضر نمی‌باشد. با این حال، مصرف مکمل‌ها می‌تواند خطرناک باشد، زیرا دوزهای زیاد ویتامین E می‌تواند قابلیت لخته شدن خون توسط آنزیم‌های بدن را در صورت نیاز مهار کند و باعث خونریزی جدی شود. در صورت استفاده بیش از حد کپسول‌های حاوی ویتامینE احتمال خونریزی در مغز (سکته مغزی هموراژیک) بسیار زیاد می‌شود. یک مطالعه بالینی که در مجله American Medical Association Trusted Source منتشر شد، نشان داد که مصرف کپسول‌های حاوی ویتامین E به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان سالم افزایش می‌دهند. مصرف کپسول‌های ویتامین E ممکن است با برخی از داروهای کاهش دهنده کلسترول تداخل داشته باشد. همچنین ممکن است اثربخشی شیمی درمانی و پرتودرمانی را برای درمان سرطان کاهش دهد. مکمل‌های ویتامین E همچنین می‌توانند با وارفارین (کومادین)، دارویی که برای جلوگیری از لخته شدن خون تجویز می شود، تداخل داشته باشند. لذا قبل از مصرف این مکمل‌ها، به خصوص اگر بیماری زمینه‌ای دارید، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

علائم کمبود ویتامین E چیست؟

کمبود ویتامین E در افراد سالم بسیار نادر است. لذا این عارضه تقریباً همیشه با بیماری‌های خاصی مرتبط است که در آن‌ها چربی به درستی هضم یا جذب نمی‌شود. به عنوان مثال، می‌توان به بیماری کرون، فیبروز کیستیک و برخی بیماری های ژنتیکی نادر مانند ابالیپوپروتئینمی و آتاکسی همراه با کمبود ویتامین E اشاره کرد. همانطور که می‌دانید، ویتامین E برای جذب بهتر در دستگاه گوارش به مقدار کمی چربی نیاز دارد. کمبود ویتامینE می‌تواند باعث آسیب عصبی و عضلانی در افراد شود. این عارضه در نهایت منجر به از دست دادن احساس در بازوها و پاها، از دست دادن کنترل حرکت بدن، ضعف عضلانی و مشکلات بینایی می‌شود. یکی دیگر از علائم کمبود ویتامینE  ضعف در سیستم ایمنی ضعیف است. بنابراین، برای ریشه‌یابی این مشکل باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. پس، مهمترین علائم کمبود ویتامین ای در بدن عبارت‌اند از:

  • مشکلات تعادل و راه رفتن
  • بی حسی و گزگز شدن
  • مشکلات بینایی
  • مشکلات سیستم ایمنی
  • ضعف عضلانی
  • ناباروری

نحوه استفاده از ویتامین E

روغن ویتامین E و محصولات حاوی آن را می‌توان به صورت آنلاین یا در فروشگاه‌ها خریداری کرد. اما، قبل از استفاده باید میزان مناسب برای نتیجه‌گیری بهتر را از طریق پچ پیدا کنید. برای این کار، مقداری از روغن را روی ناحیه‌ای که زیاد قابل مشاهده نیست، مانند پشت زانو یا پشت گوش خود بمالید. 24-48 ساعت صبر کنید. اگر هیچ واکنشی ایجاد نشد، احتمالاً استفاده از آن برای پوست شما بی‌خطر است. در صورت استفاده از ویتامینE روی زخم، حتما از پچ‌های تستی استفاده کنید. به طوری که ابتدا قسمت کوچکی از زخم را آغشته به محلول ویتامینE کنید و 24 تا 48 ساعت منتظر بمانید. اگر هیچ واکنشی مشاهده نکردید، در طی چند روز، مقدار را به تدریج افزایش دهید تا به سطوح توصیه شده برسید. برای دریافت نتیجه بیشتر، سعی کنید چند قطره از روغن ویتامین E را به یک کرم مرطوب کننده غلیظ اضافه کنید. این کار مزایای مرطوب کنندگی کرم را افزایش می‌دهد و به از بین بردن هرگونه تحریک احتمالی کمک می‌کند.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.