پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 

لوازم آرایشی قاچاق و بلایی که سر سلامت پوست می‌آورند

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

افراد سودجو همواره فعالیت گسترده‌ای در بازارهای پر سود به ویژه بازار قاچاق دارند. یکی از این بازارها که رونق بسیاری در کشور دارد، بازار لوازم آرایشی و بهداشتی است. در سال‌های اخیر به ویژه بعد از همه گیری بیماری کرونا، قشر آرایشگران بیش از سایرین دچار آسیب اقتصادی شدند. به همین سبب، برای جبران خسارت‌های انبوه به سمت توزیع لوازم آرایشی قاچاق و بی کیفیت رجوع آوردند. امری که سلامت پوست بسیاری از بانوان را در معرض خطر جدی قرار داد. در این مطلب قصد داریم تا برخی از مهمترین مضرات استفاده از محصولات تقلبی و بی کیفیت به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

لوازم آرایشی قاچاق 

تفاوت لوازم آرایشی قاچاق و لوازم آرایشی باکیفیت در چیست؟

کاهش سطح درآمد افراد در جامعه و مشکلات اقتصادی باعث شده است تا بسیاری از بانوان کشور به سمت خرید اجناس ارزان و بی کیفیت بروند. در این بین میزان فروش لوازم آرایش تقلبی به طور تصاعدی بالا رفته است. از آنجایی که ایران جزو 5 کشور اول مصرف کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان است، ورود کالای قاچاق به کشور می‌تواند سلامت میلیون‌ها ایرانی را به خطر بیاندازد. البته در این میان نقش نظارت دولتی هم بسیار مهم است. حال این سوال مطرح است که به چه دلیل نباید لوازم آرایشی قاچاق بخریم؟

نداشتن تاریخ تولید و مشخص نبودن برند

لوازم آرایشی قاچاق فاقد برند هستند. به طوری که هیچ اثری از تاریخ تولید یا انقضا ب روی بسته‌بندی آن‌ها مشاهده نمی‌شود. از طرفی کیفیت ساخت آن‌ها نیز بسیار ضعیف است. البته این موضوع در مورد برخی لوازم آرایشی مانند لاک نگرانی خاصی ایجاد نمی‌کند. اما آن دسته از محصولاتی مانند انواع کرم های صورت که با پوست در تماس‌اند، ممکن اسست صدمات جبران‌ناپذیری به بار بیاورند.

ترکیبات شیمیایی خطرناک

ترکیبات لوازم آرایشی قاچاق معمولا از مواد شیمیایی خطرناک ساخته می‌شوند. طبق قوانین وزارت بهداشت کشور، تمامی محصولات داخلی و وارداتی باید از بسته‌بندی‌های استاندارد همراه با درج ترکیبات و تاریخ تولید برخوردار باشند. اما در بسیاری از این محصولات هیچ اثری از بسته‌بندی استاندارد دیده نمی‌شود.

نداشتن بسته‌بندی مناسب

لوازم آرایشی قاچاق یا بسته بندی مناسبی ندارند یا بسته بندی آن‌ها به علت حمل و نقل و نگهداری نامناسب دچار مشکل شده است. بیشتر مواد و لوازم آرایشی و بهداشتی شیمیایی هستند و در صورت عدم بسته بندی مناسب به‌خاطر تماس با هوا دچار خرابی یا تغییر رنگ می‌شوند. این مسئله ممکن است مشکلات زیادی برای مصرف کنندگان ایجاد کند.

امکان ایجاد بیماری های پوستی

یک ضرب‌المثل قدیمی به این موضوع اشاره دارد که که هیچ ارزانی خاصی بی دلیل نیست. بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به ویژه کرم‌های لایه بردار، ضد آفتاب‌ها و سایر موارد ممکن است موجبات برخی بیماری‌های پوستی از جمله اگزما یا حتی سرطان را فراهم کنند. الیته شاید در کوتاه مدت متوجه تغییرات پوستی خود نشوید، اما استفاده طولانی مدت از این محصولات می‌تواند پوست شما را دچار بیماری‌های مزمن کند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست

مصرف لوازم آرایشی بی کیفیت در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان را افزایش خواهد داد. به عنوان مثال: شما از یک کرم ضد آفتاب بی کیفیت  برای جلوگیری از اشعه مضر آفتاب استفاده می‌کنید. ترکیبات این لوازم آرایشی قاچاق علاوه بر اینکه از اشعه آفتاب جلوگیری نمی کند بلکه ممکن است با ایجاد ترکیبات شیمیایی دیگر باعث آسیب بیشتر پوست شما و افزایش ریسک ابتلا به سرطان شود.

فاقد کنترل کیفیت محصولات آرایشی

کنترل کیفیت هر اندازه که ضعیف و مغرضانه باشد، باز هم مثمر ثمر خواهد بودچراکه می تواند در شناسایی تاثیرات مخرب یک محصولا آرایشی بی کیفیت اثربخش باشد.

لوازم آرایشی قاچاق قابل اعتماد نیستند

این محصولات حتی اگر از برندهای مطرح و به‌نام خارجی باشند باز هم قابل اعتماد نیستند. زیرا در بسیاری از موارد سازندگان سودجو با شبیه‌سازی بسته‌بندی برندهای مطرح سعی در فریب خریداران دارند. به گونه‌ای که محتویات محصولات اورجینال را تخلیه و ترکیبات تقلبی را جایگزین آن‌ها می‌کنند. آن‌ها حتی تاریخ تولید و انقضای لوازم آرایشی قاچاق را نیز دستکاری می‌کنند.

در ضمن برخی مواد و ترکیبات بهداشتی نیاز به نگهداری در محیط خاصی دارند. لذا ممکن است این محصولات تقلبی در محیطی مناسب نگهداری نشوند.

عدم قابلیت پیگیری

با توجه به مشخص نبودن برند و شرکت تولید کننده محصول، امکان پیگیری آن‌ها در صورت نداشتن برچسب سلامت وجود نخواهد داشت. در چنین شرایطی تنها به فروشنده خرد دسترسی دارید که او هم مانند شما از توزیع کننده اصلی بی خبر است.

چرا مردم به خرید لوازم آرایشی قاچاق گرایش دارند؟

یکی از مهمترین دلایل گرایش افراد به خرید این لوازم آرایشی و بهداشتی، ارزان بودن قیمت آن‌ها نسبت به محصولات مشابه است. در چنین شرایطی نقش نظارتی دستگاه ها و همچنین اطلاع رسانی به مردم بسیار مهم است. معمولا افرادی که این محصولات را وارد کشور می‌کنند به لطف توجه مردم به یک برند خاص که به تازگی در یک کشور اروپایی یا معمولا کشور ترکیه تبلیغ شده است کالاهای خود را ساماندهی می کنند.

به عنوان مثال: شامپو کلیر محصول کشور ترکیه که تا مدت ها به‌صورت قاچاق وارد کشور می شد. در چنین شرایطی پس از ورود محصولات کلیر از مبادی رسمی، بسیاری از افراد تفاوت نوع اورجینال و فیک آن را متوجه شدند و مبادرت به خرید نوع اصلی کردند. حال در این مدت مشخص نیست که افراد ناآگاه پس از استفاده از محصولات تقلبی چه مشکلاتی برایشان پیش آمده است.

لوازم آرایشی قاچاق

چطور لوازم آرایشی قاچاق را از غیر قاچاق تشخیص دهیم؟

امروزه افرادی که این کالاها را وارد کشور می کنند سعی در شبیه‌سازی کالای خود با یک برند محبوب و با کیفیت دارند. امری که می‌تواند پروسه تشخیص محصولات فیک از اورجینال را سخت کند. برای تشخیص اجناس اورجینال باید به موارد زیر توجه کنید:

داشتن برچسب سلامت

این برچسب که همگی کم و بیش با آن آشنایی دارید شبیه به بارکد است و معمولا به رنگ زرد می باشد. این برچسب نشان از این دارد که کالای مورد نظر از مبادی رسمی کشور و تحت کنترل سازمان غذا و دارو وارد کشور شده است.

داشتن نشان سیب سلامت

این نشان که هم بر روی محصولات وارداتی و هم بر روی محصولات بهداشتی تولید داخل باید وجود داشته باشد نشان دهنده این است که محصول مورد نظر تحت تدابیر کنترل کیفیت محصولات آرایشی قرار گرفته است. به همین سبب از مواد و ترکیبات مضری که برای سلامت پوست و مو مضر است مبرا می باشد.

داشتن تفاوت قیمت فاحش با برند همنام و مشابه

تمامی برندهای اورجینال دارای بازه قیمتی استاندارد و یکسانی هستند. پس در صورت تفاوت قیمت فاحش حتما باید به اصل و با کیفیت بودن این جنس شک کنید.

خرید کالا از فروشگاه و سایت معتبر

همانطور که در موارد قبلی ذکر کردیم، جنسی که خریداری می کنید باید قابلیت پیگیری داشته باشد. بنابراین، زمانی که اقدام به خرید یک محصول از فروشگاه نامعتبر و یا سایت ناشناس بدون هیچگونه اطلاع و نماد اعتماد می‌ورزید، باید عواقب آن را نیز بپذیرید.

لوازم آرایشی قاچاق یا محصولات ایرانی؟ کدام بهتر است؟

بسیاری از شهروندان ایرانی ب راین باورند که کیفیت محصولات قاچاق و بی کیفیت خارجی بهتر از محصولات داخلی می باشد. اگر بخواهیم منصفانه به قضیه بنگریم این موضوع در سال های اخیر کاملا صدق می کرد. اما امروزه تولید کنندگان داخلی با بهره‌مندی از مواد اولیه مناسب و با کیفیت، تکنولوژی روز دنیا و ترکیبات جدید و به روز توانسته اند محصولات بهداشتی بسیار با کیفیت تولید کنند. برخی لوازم آرایشی استاندارد ایرانی حتی به کشورهای دیگر نیز صادر می شوند. البته تمامی اجناس چه داخلی و وارداتی اگر کیفیت مناسب نداشته باشند بعد از مدتی به طور خودکار از بازار حذف خواهند شد. مردم نیز دیر یا زود به این موضوع واقف خواهند شد.

سخن پایانی

در این مطلب از وبسایت گل افشان شما را با مضرات محصولات تقلبی و قاچاق آشنا کردیم. استفاده از محصولات با کیفیت و برند های معتبر در محصولات بهداشتی بسیار مهم است. افراد سودجو با توجه به وضعیت اقتصادی مردم این موضوع را هدف قرار می‌دهند و با تولیدات و جعل برندهای معتبر خارجی و ایرانی سلامت مردم را تحت شعاع قرار می دهند. لوازم آرایشی قاچاق  به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند. لذا خرید برندهای وارداتی نیز باید حتما از سایت ها و فروشگاهای معتبر صورت پذیرد. محصولات تولید داخل هم امروزه با کیفیت مناسب و قیمت خوب در اختیار مردم قرار دارد و با کمی اعتماد خواهید فهمید که این محصولات نیز مناسب برای مصرف می باشند.

نکته مهم

توجه داشته باشید که حدود 25 درصد از محصولات بهداشتی موجود در بازار لوازم بهداشتی ایران از مبادی غیرقانونی وارد کشور می‌شوند. زیرا این محصولات سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد؛ امری که نقش دستگاه های نظارتی را در و آگاهی دادن به مردم ضروری می سازد. البته در این میان نقش رسانه ها و ترفندهای پلید افراد سودجو نیز مطرح است.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.