پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 

وبلاگ

ضد آفتاب فیزیکی بهتر است یا شیمیایی؟ | فواید و معایب

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

مقایسه ضدآفتاب های فیزیکی و شیمیایی؛ کدام بهتر است؟

همه ما می‌دانیم که کرم ضد آفتاب چه نقشی مهمی در فرایند مراقبت از پوست ایفا می‌کند. کرم‌های ضد آفتاب وظیفه محافظت از پوست در برابر اصابت بیش از حد اشعه‌های مضر خورشید را برعهده دارند. این اشعات در صورت اصابت مستقیم به پوست می‌توانند منجر به ایجاد خطوط، چین و چروک، علائم پیری زودرس و سرطان پوست شوند. نانا دافی، یکی از اعضای سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا (FAD) می‌گوید: استفاده منظم از کرم‌های ضد آفتاب با طیف وسیع خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. اما هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب، باید به چند نکته مهم توجه کرد؟ نکته اول این است که از بین کرم‌های ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی کدام را انتخاب کرده‌اید؟ اصلا مهم نیست از کدام یک استفاده می‌کنید، مهم این است که در صورت استفاده از هر کدام باید نکاتی را در خصوص مزایا و عوارضشان بدانید. ضدآفتاب مدیلن تفاوت اصلی بین این نوع ضد آفتاب ها در نحوه مسدود کردن اشعه‌های خورشیدی نهفته است؛ به طوری که ضد آفتاب های فیزیکی (معدنی) روی سطح پوست نشسته و به عنوان یک سپر دفاعی در برابر تابش اشعه‌های خطرناک خورشید عمل می‌کنند. این در حالی است که ضد آفتاب های شیمیایی وارد منافذ پوستی شده و بیشتر شبیه به یک اسفنج محافظ عمل می‌کنند. هر دو مزایا و معایبی دارند که در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت. البته، روی صحبت ما پیرامون مارک کرم های ضد آفتاب نیست، اما قصد داریم تمام اطلاعاتی را که برای انتخاب بهترین گزینه نیاز دارید، در اختیارتان بگذاریم. پس با ما همراه باشید.

انواع کرم ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب با ترکیب‌های مختلف برای استعمال در صورت و بدن موجود هستند. به طور مثال، برند مدیسان مقاومت خوبی در برابر دفع اشعات خطرناک خورشید داشته و برای پوست های خشک و معمولی مناسب می‌باشد. این کرم همچنین در برابر تعریق نیز مقاوم بوده و قابلیت مصرف روزانه را دارا می‌باشد. کرم ضد آفتاب لامینین نیز از دیگر برندهایی است مقاومت خوبی در برابر اشعه های مضر خورشیدی از خود نشان می‌دهند. این کرم ها مخصوص پوست‌های چرب، مختلط و نرمال هستند و با توجه به بی رنگ بودنشان برای استفاده آقایان نیز مناسب می‌باشند. برند فیتووان از دیگر برندهای است که فاقد چربی بوده و به همین سبب مخصوص پوست‌های چرب می‌باشد. این کرم حاوی روغن درخت چای است، و همین ویژگی آن را برای از بین بردن آکنه مناسب کرده است. از مهمترین ویژگی های این کرم مختلط بودن فاکتورهای محافظی آن است، به طوری که هم ویژگی‌های کرم‌های شیمیایی و هم ویژگی‌های کرم‌های فیزیکی را دارد. این کرم حاوی کرم پودر بوده و در سه رنگ بژ روشن، بژ تیره و بژ معمولی به فروش می‌رسد. مدیلن از دیگر برندهای معروف کرم ضد آفتاب است. این کرم‌ها نیز مخصوص پوست‌های خشک و خیلی خشک تولید شده‌اند. آن‌ها علاوه‌بر خاصیت مرطوب‌کنندگی، دارای مناسبترین فاکتورهای حفاظتی در برابر اشعه UVA,UVB نیز هستد. پیشگیری از پیری زودرس و داشتن آنتی اکسیدان از دیگر قابلیت‌های کرم‌های مدلین می‌باشد.

کرم ضد آفتاب فیزیکی

ضد آفتاب های فیزیکی که بیشتر به عنوان ضدآفتاب های معدنی شناخته می‌شوند، با ایجاد یک مانع فیزیکی روی پوست از تابش اشعه‌های خورشیدی محافظت می‌کنند. این ضد آفتاب ها با انعکاس اشعه ماوراء بنفش به اطراف، عملکرد دفاعی مناسبی در برابر طیف وسیعی از اشعه‌های خورشیدی از خود بر جای می‌گذارند. آن‌ها همچنین به جلوگیری از آسیب‌های پوستی ناشی از UVA نظیر هایپرپیگمانتاسیون و چین و چروک کمک می‌کنند. کرم ‌های ضد آفتاب معدنی همچنین می‌توانند به جلوگیری از تابش اشعه‌های UVA به پوست، که از پنجره‌ها نیز عبور می‌کنند، کمک‌ نمایند. قدرت این اشعه‌ها به دلیل برخورد با شیشه ممکن است قوی‌تر از حد انتظار شوند که می‌تواند باعث ایجاد رنگدانه و تجزیه کلاژن در پوست شوند. به همین دلیل مهم است که هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، حتی اگر قصد ندارید بیرون بروید. اکثر ضدآفتاب های معدنی با اکسید روی و اکسید تیتانیوم، دو ماد‌ه‌ای که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ایمن و موثر شناخته شده‌اند، ترکیب می‌شوند. ضد آفتاب‌های میکرونیزه اکسید روی یا تیتانیوم (یا آن‌هایی که ذرات بسیار ریز دارند) با جذب اشعه ماوراء بنفش بسیار شبیه ضد آفتاب‌های شیمیایی عمل می‌کنند. با این حال، ضد آفتاب های معدنی یک جنبه منفی دارند: آن‌ها می توانند غلیظ باشند و به سختی روی پوست پخش شوند. لذا رنگ آن در افرادی که پوست تیره‌ای دارند، ممکن است به وضوح آشکار شود. کرم‌های ضد آفتاب معدنی همیشه به اندازه گزینه‌های شیمیایی در برابر آب مقاوم نیستند، بنابراین ممکن است پس از شستشوی صورت خود لازم باشد دوباره از آن استفاده کنید. ضدآفتاب مدیسان

انواع کرم های ضد آفتاب فیزیکی

کرم های ضد آفتاب معدنی با ترکیب‌های مختلف برای استعمال در صورت و بدن موجود هستند.

برای صورت

  • کرم ضد آفتاب EleVen به گونه‌ای طراحی شده‌ است که فرد هنگام استفاده احساس سبکی کند. این کرم‌ها پوششی نامرئی روی پوست ایجاد می‌کنند و به خوبی روی آن پخش می‌شوند. لذا، تمامی قسمت‌های پوست به طور یکنواخت از لایه‌های حفاظتی آن بهره‌مند خواهند شد.
  • کرم ضد آفتاب مرطوب کننده COOLA Mineral نیز جزو کرم‌های مرطوب کننده ضد آفتاب است که علی‌رغم سبکی، طیف کاملی از سطح پوشش را ارائه دهد.
  • کرم ضد آفتاب Beekman که از شیر بز، روغن گلرنگ و استرهای کره ساخته شده است به عنوان پرایمر، می‌تواند هنگام آرایش کردن مورد استفاده قرار بگیرد. به طوری که به عنوان اولین لایه محافظ پوست زیر آرایش قرار گیرد.

برای بدن

لوسیون ضد آفتاب طبیعی معدنی SALT & STONE همراه با عصاره نمک، سدی مقاوم در برابر اشعه‌های خورشیدی است. این کرم در برابر آب و تعریق نیز مقاوم بوده و هنگام استفاده احساس ملایمی به پوست دست می‌دهد، به طوری که هیچ اثری از چربی نیز بر جای نمی‌گذارد. لوسیون ضدآفتاب ارگانیک COOLA Mineral به خوبی پوست بدن را آبرسانی کرده و برای حضور در ساحل و مناطق شرجی مناسب می‌باشد.

کرم ضد آفتاب شیمیایی

ضدآفتاب های شیمیایی بر خلاف نمونه‌های فیزیکی هرگز روی پوست نمی‌نشینند و اشعه‌های خورشیدی را به اطراف منعکس نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها دارای مواد شیمیایی فعالی هستند که اشعه ماوراء بنفش را هنگام اصابت به پوست جذب می‌کنند. این فیلترهای شیمیایی UV عبارتند از:

  • اکسی بنزون (oxybenzone)
  • آووبنزون (avobenzone)
  • اکتی‌سالات (Octisalate)
  • اکتو کریلن (octocrylene)
  • هوم‌سالات (homosalate)
  • اکتی‌نوکسات (octinoxate)

در بیشتر موارد، کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی لایه‌ای از ترکیبات شیمیایی قابل رویت روی پوست باقی نمی‌گذارند. لذا استعمال آن‌ها را در طیف وسیع‌تری از تناژهای رنگی پوست (تیره، برنزه، روشن) آسان‌تر می‌کند. طبق مطالعات انجام شده، اکثر افراد کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی را ترجیح می‌دهند. به این دلیل که استفاده و استعمال آن‌ها راحت‌تر است. از آنجایی که ضدآفتاب‌های شیمیایی برای جذب طراحی شده‌اند، لذا به نرمی و بدون احساس چسبندگی یا چربی روی پوست می‌نشینند و رنگ سفید مشخصی را نمایان نمی‌سازند. بسیاری از موضوعات مورد بحث پیرامون ضد آفتاب های شیمیایی به مواد تشکیل دهنده آن مربوط می‌شود. همان موادی که به خوبی جذب می‌شوند و بسیاری از افراد را به خود شیفته کرده‌اند، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشند. لذا در ادامه به برخی از عوارض این مواد اشاره می‌کنیم.

آیا ضد آفتاب های شیمیایی بی خطر هستند؟

در سال 2019، سازمان غذا و داروی آمریکا (FAD) قوانین و مقرراتی را پیشنهاد کرد که به منظور به روزرسانی الزامات ضد آفتاب طراحی شده است. این سازمان هنوز شواهدی دال بر مضر بودن کرم های ضد آفتاب شیمیایی پیدا نکرده است. با این حال، گفته می‌شود، سازمان غذا و داروی امریکا  دو ماده ضد آفتاب را ممنوع کرده است:

  • آمینو بنزوئیک اسید (PABA)
  • ترولامین سالیسیلات (trolamine salicylate)

سازمان غذا و داروی آمریکا به همکاری با محققان برای ارزیابی ایمنی ترکیبات فعال ضد آفتاب فراتر از اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم ادامه می‌دهد. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که 6 ماده از 12 ماده فعالی که در حال حاضر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، تنها پس از یک بار استفاده وارد جریان خون می‌شوند. این مواد تا 3 هفته، در غلظت‌هایی که از آستانه عبور می‌کنند، در خون و روی پوست قابل تشخیص باقی می‌مانند؛ به طوری که FDA با توجه به شواحد محکمی که به دست آورده بود در نظر داشت از آزمایش‌های ایمنی اضافی چشم‌پوشی کند. محققان این مطالعه بر نیاز به تحقیقات بیشتر تأکید می‌کنند، اما آن‌ها همچنین خاطرنشان کردند که یافته‌هایشان تاکیدی بر عدم استفاده از کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی ندارد. در حالی که محققان ابراز نگرانی کرده‌اند که برخی از مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب، به ویژه اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات، ممکن است عملکرد غدد درون ریز را مختل کنند، تحقیقات اخیر شواهدی قطعی از پیامدهای نامطلوب بهداشتی مرتبط با کرم ضد آفتاب ارائه نکرده است. یکی دیگر از عوارض احتمالی ضد آفتاب های شیمیایی این است، افرادی که پوست حساس دارند ممکن است واکنش‌های ناخواسته‌ای مانند قرمزی یا التهاب را تجربه کنند. برخی از مواد تشکیل‌دهنده نیز ممکن است عارضه‌هایی مانند روزاسه یا ملاسما را تشدید کنند. ضد آفتاب مدیسان

انواع کرم های ضد آفتاب شیمیایی

مانند کرم های ضد آفتاب فیزیکی، ضد آفتاب های شیمیایی نیز انواع مختلفی دارند که هم برای صورت و هم برای بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای صورت

  • کرم ضد آفتاب La Roche-Posay جزو گزینه‌هایی که به خوبی توسط محققان بررسی شده و فاقد اکسی بنزون یا اکتینوکسات می‌باشد. فرمول بدون عطر آن می‌تواند هم برای صورت و هم برای بدن مفید باشد.
  • کرم ضد آفتاب براق کننده Invisible Shield به گونه‌ای ساخته شده است که فاقد کومدوژنیک وگان بوده و دارای بافت ژل آب است که برای جذب سریع در پوست مناسب می‌باشد.

برای بدن

  • لوسیون روزانه سوپرگوپ پلی با SPF 50. این ضد آفتاب به گونه ای ساخته شده است که آبرسان، جذب سریع و مقاوم در برابر آب و تعریق به مدت 80 دقیقه باشد.
  • لوسیون Supergoop فاقد پارابن و سولفات است. فرمول سبک وزن آن نیز به گونه‌ای طراحی شده است که بدون برجای گذاشتن حالت چسبندگی، کاملاً روی پوست پخش شود.

بنابراین، کدام بهتر است؟

در بحث مقایسه‌ای ضدآفتاب های فیزیکی و شیمیایی، هیچ برنده مشخصی وجود ندارد. نانا دافی، یکی از اعضای سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا (FAD) می‌گوید: «موثرترین ضد آفتاب برای استفاده، بستگی به جنس پوست دارد. او خاطرنشان می‌کند که معیارهای افراد برای انتخاب کرم‌های ضد آفتاب متفاوت است. برخی به دلیل داشتن پوستی تیره به دنبال کرم‌های ضد آفتای غیر فیزیکی هستند. چراکه ضد آفتاب های فیزیکی یک جنبه منفی دارند. آن‌ها هم این که می‌توانند غلیظ باشند و به سختی روی پوست پخش شوند. لذا رنگ آن در افرادی که پوست تیره‌ای دارند، ممکن است به وضوح آشکار شود. همچنین، ممکن است برخی دلیل انتخاب خود را در عطر و بوی کرم‌های معطوف کنند. برخی نیز ممکن است عدم چسبندگی کرم‌های را دلیل انتخابشان بدانند. اما مهم ترین چیز این است که به طور مداوم از کرم های ضد آفتاب استفاده شود. با این حال، افرادی که پوست حساسی دارند، احتمالاً با استفاده از ضد آفتاب فیزیکی بهتر عمل خواهند کرد، زیرا خطر کمتری برای تحریک پوست به همراه دارند.

آشنایی با انواع روش‌های اضافی برای محافظت از پوست

به طور خلاصه، محافظت در برابر آفتاب یک امر ضروری روزمره است. به طوری که حتی در زمستان، روزهای ابری یا روزهایی که بیرون نمی‌روید نیز باید از آن استفاده کنید. با این حال، ضد آفتاب تنها راه محافظت از پوست شما در برابر نور خورشید نیست. لباس‌های آستین دار بپوشید: پوست خود را با پوشیدن لباس‌های آستین دار در برابر تابش مستقیم اشعه‌های خطرناک خورشیدی ایمن کنید. استفاده از کلاه لبه پهن را برای محافظت از صورت و گردن خود فراموش نکنید. مهم نیست که جنس لباستان چه باشد، هر لباسی که اندام شما را در برابر تابش مستقیم نور آفتاب محافظت کنند، مناسب می‌باشند. در ساعات مناسب بیرون بروید: ساعات اوج آفتاب بین 10 صبح تا 4 بعد از ظهر است. در صورت امکان قبل یا بعد از این دوره زمانی را در خارج از منزل بگذرانید و در صورت امکان در سایه بمانید. از حضور در مکان‌های آفتابی اجتناب کنید. برای برنزه کردن هرگز به حمام سولار نروید و در مقابل آفتاب قرار نگیرید.

سخن پایانی

هر نوع ضد آفتاب مزایا و معایب خود را دارد و بسته به نیاز پوست شما، یکی (فیزیکی یا شیمیایی) یا هر دو نوع می‌تواند از پیری زودرس پوست شما جلوگیری کند. به طور کلی، ضد آفتاب های فیزیکی برای افرادی که پوست حساسی دارند و با بیماری روزاسه (rosacea) سروکار دارند، ترجیح داده می‌شود؛ زیرا ضد آفتاب های فیزیکی کمتر تحریک کننده هستند. اگر به شنا می‌روید یا زیر نور آفتاب ورزش می‌کنید و نیاز به ضدآفتابی با جذب سریع دارید، کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی برای شما بهتر هستند. در صورتی که نمی‌دانید از کدام کرم برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه‌های خطرناک نور خورشید استفاده کنید، بهتر است به پزشک پوست مراجعه نمایید. متخصص پوست و مو با بررسی جنس پوست شما به راحتی می‌تواند بهترین گزینه را به شما معرفی نماید. همچنین، توصیه می‌شود برای دریافت نتیجه موثرتر، هرگز در ساعات اوج گرما (بین 10 الی 16) به بیرون نروید. حتی‌المقدور از لباس‌های آستین‌دار و کلاه استفاده کنید.

سوالات متداول

فرق بین کرم ضد آفتاب فیزیکی با شیمیایی چیست؟

فرق اصلی در نوع عملکرد آن‌ها خلاصه می‌شود. به طوری که ضد آفتاب های فیزکی با ایجاد یک مانع فیزیکی روی پوست از تابش اشعه‌های خورشیدی محافظت می‌کنند. این در حالی است که کرم های ضد آفتاب شیمیایی به لطف ترکیبات شیمیایی خاص نسبت به جذب اشعه‌های خورشید به محض اصابت با پوست اقدام می‌کنند.

کرم ضد آفتاب فیزیکی بهتر است یا شیمیایی؟

هیچ پاسخ روشنی برای این سوال وجود ندارد. هر دو کرم دارای مزایای و معایب خود هستند و در برابر تابش اشعه‌های خطرناک خورشیدی بهترین عملکرد را از خود به نمایش می‌گذارند. لذا، هر کدام برای جنس خاصی از پوست مناسب می‌باشد.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.