پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 
شوره بدن, درماتیت بدن

درمان خشکی و پوسته پوسته شدن بدن | درمان درماتیت بدن

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

اغلب افراد ممکن است در طول زندگی به عارضه شوره بدن مبتلا شوند. درماتیت یا شوره پوست یک اصطلاح عمومی است که برای التهاب پوست به کار می‌ر‌ود. در هنگام ابتلا به درماتیت، معمولا پوست شما خشک و متورم می‌شود و تغییر رنگ می‌دهد.

علل ابتلا به انواع مختلف درماتیت متفاوت است. با این حال این التهاب پوستی حالت مسری ندارد.

اگر شما نیز به درماتیت مبتلا هستید، ابتدا باید ریشه بروز آن را پیدا کنید. به همین منظور مراجعه به پزشک بهترین کار ممکن است.

اما پیش از مراجعه به متخصص پوست و مو بهتر است کمی در این خصوص اطلاع کسب کنید. لذا در این مقاله سع شده است در خصوص انواع شوره پوست و علل ایجاد آن‌ها صحبت شود. با ما همراه باشید.

انواع شوره بدن

به طور کلی انواع مختلفی از درماتیت‌های پوستی وجود دارد. برخی از انواع این بیماری دوره طولانی مدتی دارند و برخی دیگر ممکن است بسته به شرایط فرد کم و زیاد شوند. همچنین بعضی از انواع درماتیت در کودکان و بعضی دیگر در بزرگسالان شایع‌تر است.

درماتیت آتوپیک

افراد معمولاً از این نوع درماتیت به عنوان اگزما یاد می‌کنند. درماتیت آتوپیک می‌تواند منشأ ارثی داشته باشد.

این بیماری اغلب نوزادان را درگیر می‌کند، با این حال احتمال درگیر شدن بزرگسالان نیز به این بیماری وجود دارد.

هیچ درمان قطعی برای درماتیت آتوپیک وجود ندارد. افراد مبتلا به این بیماری معمولاً علائم را در شرایطی کمتر و در شرایطی بیشتر تجربه می‌کنند.

در هنگام اوج گرفتن بیماری، لکه‌های پوست ممکن است خشن، خشک و همراه با حس خارش باشند.

شوره بدن تماسی

درماتیت تماسی زمانی اتفاق می‌افتد که ماده‌ای حساسیت‌زا با پوست شما تماس پیدا کند و باعث واکنش نامطلوب شود. این واکنش‌های پوستی می‌توانند به راش‌هایی تبدیل شوند که همراه با حس خارش، سوزش و تاول هستند.

بنابراین درماتیت تماسی معمولاً نتیجه یک واکنش آلرژیک یا تحریک‌کننده است. در این نوع بیماری، یک ماده خارجی به طور مستقیم به پوست آسیب می‌رساند. امری که باعث واکنش آن می‌شود.

هنگام درماتیت تماسی آلرژیک، ماده بیرونی ممکن است مستقیماً به پوست آسیب نرساند، اما باعث شود سیستم ایمنی بدن شما به روشی خاص واکنش نشان دهد.

درماتیت دیسیدروتیک

در درماتیت دیسیدروتیک، پوست نمی‌تواند به شکل مطلوب از خود محافظت کند. این مسأله منجر به خارش و خشکی پوست می‌شود که اغلب با تاول‌های کوچک همراه است.

این عارضه عمدتاً در پا‌ها و دست‌ها رخ می‌دهد. به گونه‌ای که ممکن است در افرادی که پا‌ها و دست‌های آن‌ها زیاد عرق می‌کند، بیشتر دیده شود.

شوره بدن سبورئیک

افراد ممکن است درماتیت سبورئیک را که در نوزادان ایجاد می‌شود به عنوان کلاهک گهواره‌ای نیز بشناسند. این نوع درماتیت بیشتر در پوست سر دیده می‌شود. اگرچه ممکن است در صورت، قفسه سینه و اطراف گوش نیز به وجود بیاید.

این بیماری اغلب باعث ایجاد لکه‌های پوسته پوسته، تغییر رنگ پوست و شوره سر می‌شود. استرس یا کمبود خواب می‌تواند باعث تشدید علائم این بیماری شود.

نورودرماتیت

این نوع درماتیت شامل لکه‌های خارش‌دار پوست است که اغلب در اثر استرس یا محرک‌های پوستی آلرژیک ایجاد می‌شود.

درماتیت نومولار

این بیماری شامل زخم‌های بیضی شکل روی پوست است که اغلب پس از آسیب پوستی ایجاد می‌شود. به طور کلیNummular به معنای “سکه‌ای و سکه مانند” است.

درماتیت استاز

این نوع از درماتیت شامل تغییرات پوستی نامطلوب به دلیل گردش خون ضعیف در بدن است. این بیماری می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست در اندام تحتانی شود و حتی ممکن است ضخیم شدن بافت پوست را نیز به دنبال داشته باشد.

علائم شوره بدن

نشانه‌های درماتیت از خفیف تا شدید متغیر است. به طوری که بسته به ناحیه‌ای از بدن که درگیر شده است، متفاوت به نظر می‌رسد. علائم  این بیماری بر اساس نوع درماتیت ایجاد‌ شده متفاوت است، اگرچه تشخیص دقیق آن‌ها معمولا دشوار است.

به طور کلی، علائم درماتیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بثورات پوستی
  • تاول‌های پوستی
  • پوست خشک و ترک خورده
  • خارش پوست
  • پوست دردناک، همراه با سوزش یا خارش
  • ورم

درماتیت همچنین باعث تغییر رنگ پوست می‌شود. با این حال، این بیماری در طیف‌های رنگی پوست‌های مختلف به شکل متفاوتی ظاهر می‌شود.

در پوست‌های تیره‌تر، بثورات درماتیت معمولاً خاکستری، بنفش یا یک سایه تیره‌تر از رنگ پوست معمولی شما ظاهر می‌شوند. در پوست‌های روشن‌تر، لکه‌های درماتیت معمولاً به رنگ صورتی یا قرمز پدیدار می‌شوند.

علل ایجاد شوره بدن

علل درماتیت بسته به نوع آن متفاوت است. با این حال، محرک‌های محیطی اغلب می‌توانند دلیلی برای شدت بخشیدن به نوع خاصی از شوره بدن شوند.

منظور از محرک، ماده و یا چیزی است که باعث می‌شود پوست شما به آن واکنش نشان دهد. محرک می‌تواند شامل یک ماده در بیرون و یا داخل بدن شما باشد.

محرک‌های رایجی که باعث تشدید درماتیت می‌شوند عبارتند از:

  • فشار عصبی
  • تغییرات هورمونی
  • مواد تحریک‌کننده
  • سن
  • آب و هوای محیطی
  • سابقه خانوادگی
  • شرایط سلامتی
  • آلرژی
  • آسم

برخی از عوامل خطر ابتلا به انواع خاصی از درماتیت را بیش از سایرین افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، شستن و خشک کردن مکرر دست‌ها ممکن است احتمال ابتلا به درماتیت تماسی را افزایش دهد.

علل ابتلا به انواع مختلف درماتیت بدن

درماتیت تماسی زمانی رخ می‌دهد که شما در تماس مستقیم با یک محرک یا ماده آلرژی زا باشید. مواد رایجی که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند عبارتند از:

  • مواد شوینده
  • لوازم آرایشی
  • نیکل
  • پیچک سمی و بلوط

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک اغلب به دلایل مختلفی همچون خشکی پوست، شرایط محیطی نامناسب و باکتری‌های روی پوست به وجود بیاید.

محرک‌های درماتیت آتوپیک بین افراد متفاوت است، اما استرس، محرک‌ها و تغییرات هورمونی از عوامل رایج ابتلا به این التهاب پوستی هستند. سایر عواملی که می‌توانند باعث درماتیت آتوپیک شوند عبارتند از افزایش مصرف قند، لبنیات و در برخی موارد مصرف گوشت قرمز

سابقه خانوادگی درماتیت آتوپیک نیز می‌تواند شانس ابتلا به این بیماری را در بین افراد افزایش دهد.

درماتیت سبورئیک

علت دقیق درماتیت سبورئیک ناشناخته است. با این حال، ممکن است این التهاب پوستی نتیجه یک واکنش التهابی به قارچ مالاسزیا  باشد.

برخی شرایط می‌تواند خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک را افزایش دهد. این شامل:

  • بیماری ایدز و یا HIV
  • پسوریازیس
  • صرع
  • آکنه روزاسه
  • بیماری پارکینسون

شوره بدن سبورئیک می‌تواند برای بسیاری از افراد در دوران بلوغ ایجاد شود و به اوج خود برسد.

درماتیت استاز

درماتیت استازی به دلیل گردش خون ضعیف در بدن رخ می‌دهد.

به طور معمول، زمانی که دریچه‌های کوچک در رگ‌های خونی شما ضعیف می‌شوند، جریان خون را به قلب کاهش می‌دهند و باعث تجمع مایع در اندام‌های شما می‌شوند. این مایع باعث تورم در اطراف ناحیه آسیب دیده می‌شود. درماتیت استاز در  نواحی اطراف پوست متورم خودش را می‌دهد.

از آنجایی که معمولا جریان خون ضعیف بیشتر در ساق پا‌ها دیده می‌شود، این محل شایع‌ترین محل درماتیت استاز است. با این حال، این بیماری ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد شود.

درمان شوره بدن

درمان درماتیت کاملاً به نوع، شدت علائم و علت بیماری بستگی دارد. بسیاری از انواع درماتیت خود به خود برطرف می‌شوند. به عنوان مثال، درماتیت تماسی معمولاً زمانی که دیگر با محرک‌های شناخته شده در تماس نباشید، بهبود می‌یابد.

با این حال، اگر درماتیت شما به طور طبیعی بهبود نیافت، پزشک یا متخصص پوست ممکن است امتحان موارد زیر را به شما توصیه کند:

  • دارو‌هایی برای کاهش آلرژی و خارش، مانند آنتی هیستأمین مانند دیفن هیدرامین (بنادریل)
  • فتوتراپی یا قرار دادن مناطق آسیب دیده در معرض مقادیر کنترل شده نور
  • کرم‌ های موضعی حاوی استروئید، مانند هیدروکورتیزون، برای تسکین خارش و التهاب
  • کرم یا لوسیون‌های مخصوص پوست خشک
  • حمام بلغور جو دوسر برای تسکین خارش پوست

پزشکان معمولاً آنتی بیوتیک‌ها یا دارو‌های ضد قارچ را تنها در صورت ایجاد عفونت یا شوره بدن توصیه می‌کنند. هنگامی که پوست به دلیل خراش شدید آسیب می‌بیند، ممکن است عفونت‌های پوستی ایجاد شود.

مراقبت‌های خانگی برای درماتیت می‌تواند شامل استفاده از پارچه‌های خنک و مرطوب روی پوست باشد تا به کاهش خارش و التهاب کمک کند.

اگر پوست شما آسیب دیده است، بهتر است ناحیه مورد نظر را با یک پانسمان یا بانداژ بپوشانید تا از تحریک یا عفونت جلوگیری کنید.

درماتیت ممکن است در زمانی که استرس دارید، گسترش پیدا کند. برای کاهش استرس می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • طب سوزنی
  • مراقبه
  • ماساژ گرفتن
  • یوگا

تشخیص درماتیت چگونه انجام می‌شود؟

معمولاً خارش و قرمزی پوست جز اولین و شایع‌ترین علائم درماتیت هستند. برای تشخیص شوره بدن و بیماری درماتیت لازم است به پزشک مراجعه نمایید.

پزشک پس از انجام معاینه و آزمایشات لازم بیماری شما را تشخیص می‌دهد و بر اساس نوع آن داروی لازم و مؤثر را تجویز می‌کند. در مواردی نیز متخصص می‌تواند نوع درماتیت را تنها با نگاه کردن به پوست شماتشخیص دهد.

برای تشخیص بهتر بیماری پزشک می‌تواند از تست چسب پوستی استفاده کند تا مشخص شود بیماری شما درماتیت است یا تنها یک واکنش آلرژیک.

در آزمایش پچ پوست، پزشک مقدار کمی از مواد مختلف را روی پوست شما قرار می‌دهد. پس از چند روز، واکنش‌ها‌ی مختلف پوست شما بررسی می‌شود و حساسیت شما به ماده‌های مختلف از طریق این آزمایش مشخص می‌شود.

در برخی موارد، متخصص پوست شما ممکن است بیوپسی پوست را برای کمک به کشف علت انجام دهد. بیوپسی پوست شامل برداشتن نمونه کوچکی از پوست آسیب دیده توسط پزشک و مشاهده آن در زیر میکروسکوپ است.

آزمایشات دیگری را نیز می‌توان بر روی نمونه پوست انجام داد تا به تعیین علت درماتیت کمک کند.

روش‌های پیشگیری از شوره بدن

آگاهی اولین قدم برای جلوگیری از درماتیت است. تنها راه پیشگیری از واکنش آلرژیک، اجتناب از تماس با مواد و شرایطی است که به آن‌ها آلرژی و حساسیت دارید.

به منظور جلوگیری از تشدید بیماری سعی کنید:

  • سعی کنید از خاراندن ناحیه آسیب دیده خودداری کنید. خاراندن می‌تواند زخم‌ها را باز یا ملتهب کند و باعث انتقال باکتری‌ها به سایر قسمت‌های بدن شود.
  • برای کمک به جلوگیری از خشکی پوست، سعی کنید حمام‌های کوتاه با استفاده از آب ولرم و شوینده‌های ملایم داشته باشید. همچنین می‌توانید بعد از حمام از لوسیون‌های آب‌رسان و ترمیم‌کننده پوست استفاده کنید.
  • بعد از شستن دست‌هایتان از مرطوب‌کننده‌های بر پایه آب استفاده کنید. در صورتی که پوست شما خیلی خشک است، مرطوب‌کننده خود را بر پایه روغن انتخاب کنید.

درماتیت در کجای بدن ایجاد می‌شود؟

درماتیت بسته به نوع خود می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد شود. به عنوان مثال، درماتیت اتوپیک می‌تواند در هر نقطه از پوست شما ظاهر شود. اما، در نوجوانان و بزرگان، معمولاً روی دست‌ها، آرنج داخلی، گردن، زانو، مچ پا، پا‌ها و اطراف چشم‌ها دیده می‌شود.

درماتیت سبوریک و کلاهک گهواره که ویژه نوزادان است، معمولاً روی پوست سر، صورت و گوش‌ها بروز پیدا می‌کند. درماتیت پریوریفیکال نیز در اطراف چشم‌ها، دهان، سوراخ‌های بینی و گاهی اوقات اندام تناسلی دیده می‌شود.

بیماری درماتیت چقدر شایع است؟

به طور کلی انواع مختلف بیماری درماتیت در بین افراد دنیا بسیار شایع است. اما برخی از انواع آن شیوع بیشتری دربین افراد دارند. برای مثال، گفته می‌شود درماتیت آتوپیک دو تا سه درصد بزرگسالان و ۲۵ درصد کودکان را درگیر می‌کند. در حالی که درماتیت تماسی در ۱۵٪ تا ۲۰٪ از افراد ایجاد می‌شود.

تفاوت بین درماتیت و پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس و شوره بدن – به ویژه درماتیت سبوریک – ممکن است علائمی شبیه به یکدیگر داشته باشند. هر دو این بیماری‌ها با لکه‌های قرمز و پوسته‌های ریز در اطراف آن همراه هستند. با این حال، در پسوریازیس، پوسته‌ها لایه ضخیم‌تری دارند.

متخصص پوست به وسیله معاینه و بررسی پوست و ناخن ها تشخیص می‌دهد که شما به پسوریازیس و یا درماتیت سبورئیک دچار هستید. هر دو این بیماری‌ها در بین افراد دنیا نسبتا شایع هستند و پوست سر را نیزتحت تاثیر خود قرار می‌دهند. همچنین هر دو آن‌ها علائمی مانند قرمزی و پوسته ریزی پوست را به همراه دارند.

در اغلب موارد، پوسته‌های بیماری پسوریازیس ضخیم‌تر و کمی خشک‌تر از درماتیت سبورئیک هستند.  همچنین بیماری پسوریازیس معمولا بیش از یک قسمت بدن را درگیر  خود می‌کند. درصورتی که شما به پسوریازیس پوست سر مبتلا باشید، ممکن است پسوریازیس خفیفی در قسمت ابروها، زانوها، دست ها یا پاها مشاهده کنید و یا متوجه تغییراتی مانند فرو رفتگی در ناخن‌های خود شوید.

برای تسکین شوره بدن چه می‌توان کرد؟

در هنگام ابتلا به درماتیت بدن و یا درماتیت، تمام تلاش خود را به کار گیرید تا نسبت به علت بیماری خود آگاه شوید. درصورتی که از علت بیماری و شرایطی که به آن حساسیت دارید، آگاه شوید، می‌توانید تا حد زیادی بیماری خود را کنترل کنید.

برای مثال توجه کنید که آیا زمانی که در معرض ماده شیمیایی خاصی قرار می‌گیرید، بیماری شما تشدید می‌شود، آیا به دود دخانیات حساسیت دارید و یا شامپو و عطر مورد استفاده شما با بدنتان سازگار نیست. با دوری از مواد و شرایط حساسیت زا می‌توان تا حد زیادی این بیماری را کنترل کرد.

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با بیماری درماتیت و انواع آن با شما صحبت کردیم. با مطالعه این مطلب می‌توانید اطلاعات مفیدی در خصوص شوره بدن به دست‌آورید و با توجه به نوع مشکل خود، اقدامات لازم را برای بر طرف کردن آن انجام دهید. البته، بهتر است در وهله نخست اقداماتی را برای جلوگیری از ایجاد درماتیت بدن اتخاذ کنید. ‌امیدواریم که با مطالعه این مطلب پاسخ سؤالات خود را در خصوص شوره بدن دریافت کرده باشید.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]

ضمن عرض تبریک نوروز 1403 خدمت شما عزیزان

سفارشات بعد از 14 فروردین ارسال می گردد

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.