پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 

وبلاگ

سرطان پوست

حرارت مستقیم و طولانی مدت بر بدن چه عوارضی دارد؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

سرطان یکی از بیماری هایی است که خطرات زیادی را برای نسل انسان به همراه داشته است. این بیماری یکی از بزرگترین عوامل مرگ و میر انسان ها در سال های اخیر بوده است. در بین سرطان‌های کشف شده، سرطان پوست به عنوان شایعترین نوع سرطان شناخته می‌شود. به طوری که بیش از 40 درصد از سرطان های ایجاد شده در جهان مربوط به سرطان پوست می باشد و این روند با سرعت سرسام آوری رو به افزایش است. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی در خصوص سرطان پوست با شما در میان بگذاریم. لذا برای بهره‌مند شدن از آن‌ها ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

 

 

عوامل ایجاد سرطان پوست کدامند؟

حرارت مستقیم و طولانی مدت بر بدن یکی از عوامل ایجاد کننده سرطان پوست می باشد. البته عوامل دیگری نیز در ایجاد این بیماری خطرناک تاثیرگذارند که باید شناسایی و برای رفع آن اقدام شود.

همانطور که می‌دانید سرطان ناشی از رشد و تکثیر بی رویه سلول های بدن و حمله آن‌ها به سلول های سالم و سایر قسمت های بدن می‌باشد. حال آن که این سلول ها در کدام قسمت از بدن ایجاد می‌شوند جای بحث دارد. بسیاری از پزشکان معتقدند که سلول‌های سرطانی تنها در همان بخشی که ظاهر می‌شوند باعث ایجاد این بیماری می‌گردند. به طور کلی عواملی چون هوای آلوده، حرارت مستقیم و طولانی مدت بر بدن و قرار گرفتن در معرض انواع مواد شیمیایی باعث بروز سرطان پوست می‌شوند. با این حال، برخی عوامل دیگر نیز وجود دارند که در ایجاد این بیماری اثرگذارند:

داشتن پوست روشن

ملانین رنگدانه‌ای است که وظیفه حفظ رنگ پوست را برعهده دارد. مقدار این رنگدانه‌ها در پوست روشن نسبت به پوست‌های تیره کمتر است. ملانین همچنین به عنوان سدی در برابر اشعه ماوراء بنفش عمل می‌کند. افرادی که پوست روشنی دارند به علت داشتن ملانین کمتر در پوست خود بیشتر در معرض سرطان پوست یا ملانوما قرار دارند. البته این به آن معنا نیست که افراد رنگین پوست دچار سرطان پوست نمی شوند. این افراد کمتر دچار این بیماری مرگبار می شوند. با این وجود، شدت این سرطان در افراد رنگین پوست بالا و معمولا بدخیم است.

افراد با رنگ موی قرمز

افرادی که دارای موی قرمز هستند دچار یک جهش ژنتیکی خاص در بدن خود شده‌اند. تحقیقات نشان داده است که بدن این افراد نسبت به حرارت مستقیم و طولانی مدت حساس تر است. امری که احتمال ابتلا به سرطان پوست را در آن‌ها تقویت می‌کند.

افرادی که در ارتفاع بالا زندگی می کنند

این افراد به چند دلیل در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند. اولین مورد این که پرتو فرابنفش نور خورشید در این مناطق شدیدتر است. همچنین هوا در این مناطق رقیق تر است و به همین علت پرتوهای فرابنفش را کمتر جذب می کند. در این مناطق درصد ابتلای افراد به ملانوما بیشتر از سایر مناطق است.

افرادی که سفر های هوایی مکرر دارند

ابتلا به سرطان پوست در بین خلبانان و مهمانداران هواپیما 2 برابر افراد عادی است. زیرا در ارتفاع بالا میزان پرتو ماوراء بنفش خورشید بیشتر است. به ویژه در ارتفاع بالای 3000 پا که این تابش و اشعه 15 درصد شدیدتر خواهد بود.

رانندگی زیاد

رانندگان به دلیل این که به صورت مکرر در معرض تابش نور آفتاب مشغول رانندگی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند. به همین خاطر باید از شیشه های محافظ اشعه فرابنفش استفاده کنند.

برخورد مکرر با مواد شیمیایی

حضور مکرر در مناطقی که احتمال نفوذ مواد شیمیایی در بدن بالا است، شانس ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.  آرسنیک از جمله مواد شیمیایی خطرناکی است که به راحتی در پوست نفوذ می‌کند. حرارت مستقیم و طولانی مدت بر بدن همراه برخورد مکرر با مواد شیمیایی در محیط کار ابتلاء به این نوع سرطان را چندین برابر می کند.

استفاده از مواد بهداشتی و آرایشی بی‌کیفیت

یکی از دلایل این که آمار ابتلا به سرطان پوست رو به گسترش است، استفاده بانوان از مواد شیمیایی بهداشتی آرایشی نامرغوب می‌باشد. به همین علت آمارها نشان می دهد بروز سرطان پوست در بانوان نسبت  به آقایان بسیار بیشتر است.

برنزه کردن پوست

تیره کردن رنگ پوست یا به اصطلاح برنزه کردن آن چه به صورت طبیعی و چه با استفاده از دستگاه سولاریوم بسیار خطرناک است. زیرا شدت تابش حرارت مستقیم به بدن به قدری بالا است که رنگ پوست ظرف چند دقیقه تغییر می‌کند. البته استفاده از کرم های مناسب و با کیفیت ضد آفتاب در جلوگیری از این مشکل بسیار موثر خواهد بود.

افراد نزدیک به خط استوا

آمار ها نشان می دهد این افراد به دلیل حرارت مستقیم و طولانی مدت بر بدن که ناشی از تابش زیاد نور خورشید است بیشتر به سرطان پوست مبتلا می شوند.

ضعف سیستم ایمنی

افراد مبتلا به بیماری های مزمن، اتوایمیون، و افراد مبتلا به نوع دیگر سرطان و ایدز شانس بیشتری برای دچار شدن به سرطان پوست دارند. افرادی که شیمی درمانی و پرتو درمانی می شوند نیز در شرایط مشابهی قرار دارند.

افراد با سن بالا

با بالا رفتن سن میزان تولید ملانین و کلاژن پوست کاهش می‌یابد. به طوری که پوست در برابر تابش نور خورشید و سایر موارد ضعیف تر می‌شود و خطر ابتلا به سرطان پوست بالا می رود.

آلودگی هوا

آمارها نشان از این دارند که آلودگی هوا تاثیر مستقیمی در ابتلا به سرطان پوست دارد. با توجه به وارونگی هوا در شهرهای آلوده و حبس شدن اکسیژن در محیط ، میزان حرارت خورشید افزایش می‌یابد. این امر در درازمدت موجب بروز اختلالات پوستی نظیر سرطان می‌شود. آرسنیک و سرب یکی از شایع‌ترین مواد سمی در آلودگی هوا هستند. این دو ماده نقش به سزایی در ابتلا به سرطان پوست دارند.

افراد مبتلا به بیماری مزمن پوستی

افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند لوپوس ، لیکن، پلان مخاطی، اگزما و حتی جوش و زگیل باشند ممکن است به راحتی دچار سرطان پوست شوند.

نور خورشید

مهمترین عامل ایجاد سرطان پوست نور خورشید می باشد. نور خورشید حاوی اشعه خطرناک یو وی است. لذا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.

 

 

روش های پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست

  1. پرهیز از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب: سعی کنید کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید به ویژه در ساعات اوج تابش نور خورشید یعنی در ساعات 10 صبح الی 4 بعد از ظهر.
  2. استفاده از عینک آفتابی: توصیه می‌کنیم هم در روزهای آفتابی و هم در روزهای برفی از عینک های محافظ چشم استفاده کنید. از آنجایی که پوست زیر چشم بسیار ضعیف و در معرض آسیب قرار دارد با استفاده از عینک آفتابی می‌توان نسبت به این مورد این مورد ممانعت به عمل می آید.
  3. استفاده از کرم ضد آفتاب: از کرم‌های ضد آفتاب با حداقل درجه SPF30 استفاده کنید. البته این کرم باید از برند معتبر و شناخته شده باشد.
  4. استفاده از کلاه لبه دار: افرادی که مجبور به کار کردن در محیط‌های باز هستند باید از کلاه لبه‌دار استاندارد استفاده کنند.
  5. عدم استعمال دخانیات: قلیان و سیگار و به طور کلی دخانیات یکی از دلایل سرطان در بیشتر قسمتهای بدن از جمله پوست است. عدم استفاده از این مواد باعث کاهش ریسک ابتلا به این نوع سرطان نیز خواهد شد.
  6. مراجعه به پزشک: هر گونه تغییر در رنگ و شکل خال ها و زگیل های بدن خود مشاهده کردید سریعا به پزشک معالج مراجعه کنید.

 

 

درمان سرطان پوست

حرارت مستقیم و طولانی مدت بر بدن باعث ایجاد سرطان پوست خواهد شد. ولی تشخیص اینکه این سرطان تا چه حدی پیشرفت کرده و به چه نوع درمانی نیاز دارد به تشخیص پزشک بستگی دارد. سرطان پوست از معدود سرطان هایی است که امکان درمان همیشگی آن وجود دارد. این موضوع البته بستگی به زمان تشخیص و میزان پیشرفت سرطان می‌باشد. جراحی به عنوان قطعی‌ترین روش درمانی محسوب می‌شود. اما جراحی چه زمانی لازم خواهد بود.

  • زمانی که این بیماری از حالت لوکال خارج و قسمت های بزرگتری را در بر گیرد.
  • عمیق شدن ضایعه؛ یعنی سرطان پوست به قسمت های عمقی پوست نفوذ کرده باشد.
  • عود کردن قسمت‌های سرطانی بعد از درمان

نکته: جراحی به عنوان درمان قطعی این بیماری به شمار می رود. اما ریکاوری و ترمیم بعد از جراحی نیز بسیار مهم است. برای این منظور استفاده از کرم های ترمیم کننده پوست توسط محققان و پزشکان پیشنهاد می شود.

سخن پایانی

در این مطلب از وبسایت گل افشان شما را با مهمترین عوامل تاثیرگذار در بروز سرطان پوست آشنا کردیم. حرارت مستقیم و طولانی مدت بر بدن  یکی از مهمترین عوامل ایجاد سرطان پوست می باشد. اما مهمترین مسئله این است که اگر بدون کرم ضد آفتاب یا هر محافظ دیگری در معرض نور خورشید و گرما و حتی سرما قرار بگیریم ممکن است به راحتی به این بیماری مبتلا شویم. استفاده از یک کرم ضد آفتاب با کیفیت در پیشگیری از سرطان پوست موثر خواهد بود. پوست صورت از جمله قسمت‌هایی از بدن است که همواره در معرض آسیب نور آفتاب قرار دارد. به دلیل اینکه پوست این ناحیه نازک و حساس است استفاده از کرم آفتاب مناسب ضروری می‌باشد. شغل افراد هم در این روند تاثیر دارد و افراد نیز باید با تشخیص نوع نیاز خود و محیط اطراف از موارد پیشگیری بهره‌مند شوند.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.