پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 
دلایل خشکی دهان

دلیل خشکی دهان چیست؟ آیا خشک شدن دهان یکی از علائم لوپوس است؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

خشکی دهان یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای بسیاری از افراد رخ دهد. این اختلال در برخی مواقع می‌تواند آزاردهنده باشد. اما دلیل خشکی دهان چیست؟ چه اتفاقی باعث می‌شود که حتی با مصرف آب نیز دهان دچار خشکی شود؟ پاسخ به سوالات فوق می‌تواند دید بهتری از این عارضه به شما بدهد.

علت خشک شدن دهان چیست؟

در بیشتر مواقع، خشک شدن دهان به واسطه دلیلی ساده مانند کم آبی بدن یا شرایط آب و هوایی رخ می دهد. اما اگر بدون در نظر گرفتن فصل و این که چه میزان مایعات مصرف می کنید همواره با احساس دهان مواجه هستید، این می تواند نشانه ای از شرایطی جدی‌تر مانند بیماری کرون یا دیگر بیماری های خودایمنی باشد. در ادامه با علت این عارضه بیشتر آشنا می شویم.

مصرف برخی داروها

داروهای بسیار زیادی وجود دارند که می توانند موجب خشکی‌دهان شوند. داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان رابطه مستقیمی با این عارضه دارند. بنابر گزارش کلینیک مایو، افرادی که درمان فشار خون بالا و اضطراب را دنبال می کنند و همچنین داروهای رفع احتقان، آرامبخشی عضلانی، و ضد درد مصرف می کنند نیز ممکن است با خشک شدن دهان مواجه شوند. با این وجود، علت اصلی در بروز عارضه خشک شدن آب دهان مصرف داروهای ضد حساسیت و ضد افسردگی می‌باشد.

در صورتی که مصرف داروهای تجویزی موجبات خشکی دهان در شما را فراهم کردند، با پزشک خود درباره عوارض آن‌ها صحبت کنید. متاسفانه، در برخی موارد، به ویژه زمانی که داروی مصرفی ضروری است، نمی توان گزینه دیگری را مد نظر قرار داد. برای مقابله با این عارضه جانبی می توانید از آدامس بدون قند یا نعناع استفاده کنید. این مواد به تحریک جریان بزاق کمک می کنند.

کم آبی بدن

برخی از افراد به میزان کافی در طول روز آب نمی نوشند. نوشیدن آب فراوان فواید بسیاری دارد و می تواند از مشکلات دیگر مانند کم آبی بدن پیشگیری کند. کم آبی بدن می تواند به تنهایی برای خشک‌شدن غشاهای مخاطی در دهان و کاهش بزاق کافی باشد.

کم آبی بدن یکی از نشانه های هشدار دهنده است که باید جدی گرفته شود. این شرایط می تواند موجب تب، تعریق بیش از حد، و حتی استفراغ شود. کم آبی بدن به طور مداوم یا برای مدت زمانی طولانی می تواند مشکلاتی جدی‌تر از خشکی دهان را رقم بزند و به زخم های دهان یا یک عفونت منجر شود. هنگام فعالیت های بدنی شدید بهتر است همیشه یک بطری آب برای مقابله با کم شدن آب بدن به همراه داشته باشید.

آب و هوا

خشکی‌دهان می تواند به واسطه سطوح رطوبت شکل بگیرد. زمانی که سطوح رطوبت هوا کم است، هوای نامرطوب و گرم می تواند موجب خشک شدن غشاهای مخاطی شده و خشکی دهان را در پی داشته باشد. مرطوب نگه داشتن دهان و بینی ضروری است تا از این طریق احتمال سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آلرژی ها کاهش یابد.

سخن پایانی

در این مطلب از وبسایت گل افشان شما را با دلایل خشکی دهان آشنا کردیم. این عارضه می‌تواند به دلیل کم آبی بدن یا حتی عوامل محیطی باشد. مصرف برخی داروها نیز می‌تواند موجب این مشکل شود. اگر این اختلال به مدت طولانی ادامه در شما ادامه دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک با تجویز داروها و راه‌های مناسب اقدام به رفع این مشکل خواهد کرد.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.