پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 
سرطان سینه در مردان و زنان

علائم سرطان سینه در مردان و زنان آشنا شوید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

بر اساس پژوهش ‌های مختلف در 85 درصد موارد علت سرطان سینه در مردان و زنان مشخص نیست. با این حال 15 درصد مابقی مربوط به عوامل ژنتیک است. راه تشخیص این‌که آیا فردی با علل ژنتیک به این بیماری دچار شده است یا خیر با آزمایش دادن ممکن می‌شود. معمولا افراد بالای چهل سال چه افراد عادی و چه افرادی که از نظر ژنتیک مشکل دارند، برای تشخیص این بیماری باید به پزشک مراجعه کنند. پزشک نیز برای تشخیص موشکافانه اقدام به تجویز ماموگرافی می‌کند.

خوشبختانه سرطان پستان جزو بیماری‌هایی است که امکان درمان آن وجود دارد. اما چگونه؟ با ما همراه باشید تا نکات مهمی را در خصوص این بیماری بدخیم ارائه دهیم.

دلیل کلی سرطان سینه چیست؟

ممکن است دلایل زیادی دست به دست هم دهند تا فرد به سرطان پستان مبتلا شود. از مهمترین دلایل این امر می‌توان به عوامل ژنتیکی اشاره کرد. گاهی ممکن است در یک خانواده پرجمعیت یکی از افراد به سرطان پستان مبتلا شده باشد. احتمال اینکه افراد درجه یک خانواده به این بیماری مبتلا شوند بسیار زیاد است. برخی افراد تصور می‌کنند وجود هر توده‌ای در سینه به معنی سرطان است. البته عکس این قضیه نیز وجود دارد، به طوری که برخی بر این باورند که هر توده‌ای که در پستان به وجود می‌آید خوش خیم است. با این حال هر دو تصور کاملا اشتباه است. لذا برای تشخیص این امر باید آناتومی بدن مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

سرطان سینه در مردان

معمولا تشخیص توده سرطانی در مردان دشوار است. پس از بزرگ شدن یا تغییر وضعیت در بافت سینه مردان، بهترین کار مراجعه به پزشک است. محققان بر این باورند که تغییرات به وجود آمده در پستان یا زیر بغل ممکن است خطرناک باشد. با این حال بسیاری از مردان توجهی نسبت به این موضوع نمی‌کنند و همین امر ممکن است آن‌ها را به سرطان مبتلا کند. نحوه شناسایی سرطان سینه در مردان و زنان متفاوت است. اگر وجود توده‌ای در سینه مردان به عنوان سرطان شناخته شود، بافت سینه تا روی عضله به طور کامل برداشته می‌شود. همچنین ممکن است غدد لنفاوی موجود در زیر بغل نیز کاملا تخلیه شوند.

بعد از انجام این کار نوبت به شیمی درمانی می‌رسد. پزشک برای تشخیص میزان خوش خیم یا بد خیم بودن توده فرایند رادیوتراپی را در دستور کار قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که مردان باید از سن شصت سالگی به بعد بیشتر مراقب خود باشند. افراد مسن در صورت مشاهده توده در پستان یا زیر بغل خود باید به پزشک متخصص مراجعه و ماموگرافی را انجام دهند. معمولا توده هر چقدر ریز باشد، فرایند تشخیص آن در ماموگرافی سخت‌تر می‌شود.

علائم سرطان سینه در مردان

اکثر افراد پس از احساس وجود توده در سینه خود به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند؛ این در حالی‌ است که این بیماری به غیر از وجود توده در سینه مردان دارای علائم دیگری نیز می‌باشد. هنگامی ‌که بافت سینه ضخیم و از نوک آن ترشحات خارج می‌شود، لمس کردن آن دردناک خواهد شد. در چنین شرایطی باید به دنبال درمان بود. در بیشتر موارد نوک سینه به شکل پولک و قرمز در می‌آید که این علامت مشترک بیماری سرطان سینه در مردان و زنان می‌باشد.

هر گاه فرد احساس کرد که نوک پستان به طرف داخل برگشته و تو رفتگی دارد باید نگران وجود توده سرطانی باشد. این امر زمانی که با خارش، حساسیت، ورم، قرمزی و جوش روی پوستی همراه باشد، خطرناک‌تر می‌شود. لازم به ذکر است که مردان در صورت مشاهده بزرگ شدن پستان خود نیز باید به پزشک مراجعه شود. گاهی این امر به دلیل ژنیکوماستی در پستان مردان می‌باشد که نباید با وجود توده اشتباه گرفته شود. در صورت مبتلا شدن یکی از اعضای خانواده به سرطان پستان، احتمال ابتلای فرد دیگری نیز در آن خانواده وجود دارد.

دلایل ابتلا به سرطان سینه در مردان

با افزایش سن خطر احتمال سرطان سینه در مردان افزایش می‌یابد. محققان بر این باورند که ابتلا به این بیماری در مردان زیر سی و پنج سال غیر ممکن می‌باشد و متوسط تشخیص سن سرطان سینه در مردان 68 سال می‌باشد. اگرچه در سنین پنج تا نود و سه سال ابتلای این بیماری در بین مردان دیده شده است.

اگر برادر، پدر یا افراد مذکر یک خانواده به این نوع سرطان مبتلا شده باشند، احتمال ابتلا به این بیماری در سایر مردان خانواده بسیار افزایش می‌یابد. اختلالات ژنتیکی در بروز این بیماری بسیار تاثیرگذار است. گاهی با افزایش وزن و بافت چربی، میزان ترشح هورمون زنانه استروژن در مردان بالا می‌رود. همچنین مصرف داروها از جمله داروهای هورمونی، که برای درمان سرطان پروستات از طریق تغذیه و دارو استفاده می‌شود، احتمال بروز این بیماری را در مردان افزایش می‌دهد. مصرف الکل، جراحی بیضه‌ها و آسیب به آ‌نها در بروز سرطان سینه در مردان بی تاثیر نیست.

سرطان سینه در مردان و زنان از بیماری‌هایی است که نیاز به رسیدگی مداوم دارد. بهتر است افراد به طور منظم ناحیه زیر بغل و سینه‌های خود را به طور مداوم چک کنند.

سرطان سینه در زنان

این بیماری در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد. زنان برخلاف مردان از سن چهل سالگی مستعد این بیماری می‌شوند. لذا باید برای معاینه سینه خود باید نزد پزشک رفته و ماموگرافی را انجام دهند. ضروری است که زنان هر شش ماه یکبار چکاپ کامل شوند. نحوه تشخیص وجود سرطان سینه در مردان و زنان متفاوت است. در کل مردان دیرتر از زنان متوجه وجود توده در سینه خود می‌شوند و دیرتر نیز به پزشک مراجعه می‌کنند.

سرطان پستان معمولا در دوران پریودی با علائمی چون توده‌های ضخیم در نزدیکی پستان یا زیر دست ظاهر می‌شود. گاهی این توده می‌تواند به کوچکی یک نخود باشد. به طور کلی هر گونه تغییر در رنگ، شکل یا سایز پستان ممکن است از علائم سرطان پستان در زنان باشد. اگر مایع شفاف یا ترشح خون در نوک سینه مشاهده کردید یا در هنگام لمس متوجه تغییر غیر عادی در آن شدید حتما به پزشک زنان مراجعه کنید. گاهی ممکن است فرد دچار علائمی همچون ضعف، بی‌خوابی، خستگی، کاهش وزن و اشتها شود که باید سریع به پزشک مراجعه و چکاپ کامل انجام دهد.

علائم سرطان پستان در زنان

معمولا علائم تومورهای پستان در افراد متفاوت می‌باشد؛ برخی از  علائم به عنوان علائم هشدار دهنده و اولیه سرطان پستان در زنان شناخته شده است. گاهی فرد در یک پستان یا هر دو دچار تغییرات پوستی، ورم و قرمزی می‌شود. هنگامی ‌که توده در سینه ایجاد می‌شود تغییراتی را هم در شکل و هم در سایز آن ایجاد می‌کند. از نظر ظاهری نیز نوک یک یا هر دو سینه تغییر شکل می‌دهد.

در چنین شرایطی ترشحاتی از نوک پستان به بیرون درز می‌کند که به آن ترشح غیر شیری می‌گویند. هر قسمت سینه دچار درد شدید می‌شود و فرد درون یا سطح پستان خود وجود توده یا گره را احساس می‌کند. گاهی سرطان پستان به مرحله تهاجمی و درد بیشتری می‌رسد که با التهاب یک یا دو سینه و خارش به همراه است. همچنین در مواقعی نوک پستان پوسته پوسته می‌شود و هنگام لمس سینه ممکن است احساس برافروختگی یا سفتی کنید. گاهی پوست پستان مانند پوست پرتقال دارای منافذ همراه با قرمزی می‌شود.

فوائد معاینه سینه

امروزه بهترین روش برای شناسایی سرطان سینه در مردان و زنان ماموگرافی می‌باشد. اما لازم است افراد هر چند وقت یک‎بار سینه‌های خود را معاینه کنند تا از وضعیت آنان آگاه شوند. این روش کمک می‌کند فرد متوجه تغییرات در سینه خود شود. بهترین زمان برای معاینه سینه‌ها و بررسی آنان زمانی ا‌ست که پستان‌ها ورم نکرده باشند.

در افرادی که معاینه سینه را به موقع انجام می‌دهند درمان موفقیت آمیز خواهد بود. زیرا در این مرحله توده‌های سرطانی هنوز کوچک هستند و به اطراف سینه سرایت نکرده‌اند. لازم به ذکر است که افراد معاینه سینه را در برنامه خود قرار دهند. زنان خیلی بیشتر و دقیق‌تر باید به بررسی و معاینه سینه‌های خود بپردازند، چراکه بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری می‌باشند.

با معاینه و تشخیص به موقع این بیماری، فرد نیازی به شیمی درمانی ندارد. لذا توده سرطانی با یک عمل ساده از بین می‌رود. افراد برای پیشگیری از این بیماری باید اقدام به انجام فعالیت‌های بدنی منظم کنند و همچنین تغذیه و رژیم غذایی سالم را در برنامه خود قرار دهند.

نحوه معاینه خانگی سینه‌ها

برای معاینه سینه‌ها لازم است لباس خود را از تن خارج روبروی آینه بایستید. در این لحظه به اندازه، رنگ، جهت، شکل ظاهری و نوک هر سینه‌ دقت کنید. هنگام معاینه دستانتان را بالای سر ببرید و همان‌طور که به آرامی از یک سمت به سمت دیگر می‌چرخید، به سینه‌هایتان نگاه کنید. دست‌ها را محکم به کمر فشار دهید و شانه‌هایتان را به سمت جلو بیاورید و جداگانه به سینه‌هایتان نگاه کنید.

بعد از انجام این مراحل در حمام و با دستی که به صابون آغشته می‌باشد، دست راست خود را به پشت سرتان ببرید و با دست چپ پستان سمت راست را لمس کنید. از کنار بیرونی پستان شروع به لمس کردن کنید. لازم است به صورت دایره‌ای شکل، دستتان را روی کل سینه بکشید و آن را لمس کنید تا به نوک پستان برسید. بعد از آن قسمت بین زیر بغل و سینه را معاینه و در آخر کل زیر بغل را لمس کنید. همین مراحل را برای پستان سمت چپ خود نیز انجام دهید. این معاینه برای تشخیص بیماری سرطان سینه در مردان نیز قابل اجرا می‌باشد.

نیاز است بافت سینه‌ها با سه سطح فشار معاینه شوند. ابتدا با فشار کم  بعد با فشار متوسط و در آخر با فشار زیاد به بررسی بافت سینه بپردازید.

سخن پایانی

سرطان سینه در مردان و زنان ممکن است پنهان باقی بماند. لذا اگر به موقع تشخیص داده نشوند ممکن است شما را با مشکلات زیادی از جمله مرگ همراه کند. به همین سبب توصیه می‌شود هر گونه تغییر شکل در بافت سینه‌های خود را جدی بگیرید. از آنجایی که احتمال بروز چنین سرطانی در زنان بیشتر است، بانوان محترم باید هر 6 ماه یمبار نسبت به انجام آزمایشات اولیه اقدام کنند. امیدواریم که این مقاله از وبسایت گل افشان برای شما دوستان عزیز مفید بوده باشد.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.