پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 
ماسک کاغذی

آنچه باید درباره ماسک کاغذی دانست

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

ماسک کاغذی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ ماسک های پزشکی معمولا دارای ۳ لایه مجزا هستند که لایه بیرونی و درونی آن از جنس span band و پلیمری ساخته می‌شود. لایه وسط نیز از جنس پارچه بدون بافت (nonwoven) است که به آن ملت بلون (melt blown) نیز می گویند که در واقع این لایه کار اصلی را در جلوگیری از ورود ویروس‌ها و گرد و غبار به مجاری تنفسی انجام می دهد. به این‌ ماسک ها S.M.S نیز می گویند. به این معنی که ۲ لایه از آن را جنس اسپان و یک لایه از آن را جنس ملت در برمی‌گیرد.

در بعضی مواقع برای جلوگیری از حساسیت، لایه داخلی ماسک را از پارچه‌های ضد حساسیت می‌سازند. با توجه به آبوده بودن هوای تهران و استمرار ویروس کرونا، لزوم زدن ماسک در اماکن شلوغ ضروری می‌باشد. لذا اگر به دنبال خرید یک ماسک مناسب و بی خطر هستید ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید تا نکات مهمی در این خصوص به شما بگوییم.

فرق لایه های مختلف ماسک کاغذی در چیست؟

فرق این لایه ها در فرایند ساخت نهفته است. به طوری که اسپان باند با فرایند حرارتی و ملت بلون با فشار باد تولید می شود. با توجه به این که پروسه ساخت پارچه‌های ملت بسیار سخت و طولانی است، لذا هزینه ماسک‌های آغشته به این مواد نیز گران‌تر از سایر محصولات می‌باشد. از طرفی، ماسک های بی کیفیت و ارزان ممکن است لایه ملت را نداشته باشند.

چگونه ماسک لایه ملت بلون را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص این نوع ماسک‌ها می‌توانیم ماسک را پاره کنیم. اگر لایه وسط آن ملت بلون بود، جنس ماسک اورجینال است و برای استفاده از آن جای هیچگونه نگرانی نیست. این لایه شبیه به دستمال کاغذی است و مشخصات آن به شرح ذیل می‌باشد:

فاقد مقاومت مکانیکی؛ یعنی فرایند پاره کردن آن سریع و راحت است.

مقاوم در برابر نفوذ آب: در صورت آغشته کردن این نوع از ماسک به آب، نباید طرف دیگر آن خیس شود. دلیل این امر هم این است که پارچه بدون بافت است. یعنی فاقد تار پود بوده و رشته ها یا فیلامان ها در هم تنیده هستند. به همین دلیل قطرک‌ها یا دراپ لت‌های ناشی از عطسه و سرفه از آن عبور نمی کنند. این در حالی است قسمت‌های اسپان باند بر اثر این امر مرطوب می‌شوند.

عدم عبور نور از سطح پارچه: اگر چراغ قوه را از پشت ملت بتابانیم، نور واضح دیده نمی‌شود. این در حالی است که نور به راحتی از قسمت‌های اسپان رد می شود.

مقاوم در برابر حرارت: اگر کبریت را نزدیک ملت بلون ببریم، پارچه نباید آتش بگیرد. در چنین شرایطی ملت بلون صرفا جمع مچاله می‌شود ولی اسپان آتش می‌گیرد.

چرا تمام لایه‌های ماسک کاغذی به ملت بلون آغشته نیستند؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، ملت بلون در برابر فشار و پارگی مقاوم نیست. به طوری که خیلی زود از هم شکافته می‌شود. از طرفی این لایه‌ها از قیمت بالایی برخوردارند و ممکن است هزینه نهایی ماسک را بالا ببرد. همچنین فرایند نفس کشیدن برای فرد سخت می‌شود.

نکته مهم در خصوص خرید ماسک این است که وزن ماسک‌های اورجینال حدود 70 گرم است. لذا اگر ماسکی کمتر یا بیشتر از این مقدار وزن داشت ممکن است تقلبی باشد.

در ماسک های با کیفیت کش نگهدارنده به طریق پِرِس اولتراسونیک جذب بافت پارچه می‌شود. بنابراین محل اتصال آن برجسته یا سوراخ نیست.

ماسک کاغذی چه موقع کارایی خود را از دست می دهد؟

ماسک‌های جراحی معمولا یکبار مصرف هستند. آن‌ها همچنین قابل ضد عفونی نیستند و بعد از سه تا چهار ساعت یا به محض مرطوب شدن کارایی خود را از دست می دهند. همچنین استفاده از الکل ساختار لایه اسپان را به هم‌ می ریزد و یکی از لایه‌های دفاعی آن را از بین می برد . بنابراین از اسپری کردن یا پاشیدن الکل روی ماسک خودداری کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از وبسایت گل افشان شما را با خواص ماسک های اورجینال و لایه آن‌ها آشنا کردیم. ماسک های پزشکی معمولا دارای ۳ لایه مجزا هستند که لایه بیرونی و درونی آن از جنس span band و پلیمری ساخته می‌شود. لایه وسط نیز از جنس پارچه بدون بافت یا ملت بلون است. هنگام خرید انبوه ماسک بهتر است اصالت آن را با ترفندهایی که گفتیم بررسی کنید.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.