پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 
انواع شامپو

انواع شامپو | آشنایی بیشتر با شوینده های مختلف و چگونگی مصرف آن

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

انواع شامپو ها شامل فرمول‌هایی از مواد تمیز‌کننده هستند که تمیز شدن مو و پوست سر را به دنبال دارند. ماده اصلی تمیز‌کننده شامپو سورفاکتانت نام دارد. سایر مواد تشکیل دهنده شامپو‌ها نیز شامل آب، مواد کف ساز، مواد مطلوب‌کننده (مانند رنگ و اسانس و مواد براق‌کننده)، مواد حالت دهنده و نرم‌کننده مو، مواد نگهدارنده (ضد باکتری)، مواد سفت‌کننده قوام شامپو و مواد شبه دارویی (طبی) باخاصیت درمانی می‌شود.

در این مقاله قصد داریم در خصوص انواع مختلف شامپو و خواص آن با شما صحبت کنیم.

انواع شامپو

علت تنوع شامپو‌ها وجود مواد به کار رفته در آن‌ها و همچنین نوع مویی است که شامپو برای آن در نظر گرفته شده است. برای مثال موی خشک، چرب یا معمولی و همچنین موی صاف، مجعد یا فر هر کدام به شامپویی با فرمولاسیون جداگانه نیاز دارند.

رایج‌ترین روش دسته‌بندی شامپو تفکیک آن‌ها براساس انواع مو (چرب، خشک و معمولی) می‌باشد. در این خصوص لازم است بدانید که:

  • شامپو موی چرب میزان تولید چربی کف سر را کاهش نمی‌دهد بلکه موی چرب را بهتر تمیز می‌کند.
  • شامپو موی خشک مو‌ها را نرم‌تر و هیدراته می‌کند.
  • شامپو موی معمولی نیز خاصیت بینابین این دو را دارد.

مواد تشکیل دهنده انواع شامپو های معمولی

به طور کلی حدود ۹۰ درصد ماده تشکیل دهنده شامپو آب است، ۲ تا ۸ درصد پاک‌کننده‌ها و عوامل کف‌کننده و حدود ۱ درصد آن را نیز مواد معطر تشکیل می‌دهد. توجه داشته باشید که مهمترین فاکتور در تعیین کیفیت شامپو استفاده از سورفاکتانت مناسب و مرغوب است. لذا میزان کف، عطر و یا غلظت شامپو هیچ تاثیری در این موضوع ندارد.

سورفاکتانت‌ها پاک‌کننده‌های صناعی و سنتتیک هستند و انواع مختلف دارند. برخی از آن‌ها قوی‌تر و برخی دیگر ملایم‌تر هستند. همچنین برخی از انواع آن بار مثبت، برخی بار منفی و برخی نیز دو قطبی‌اند.

معمولاً در شامپو‌ها ترکیبی از مواد مختلف پاک‌کننده به کار برده می‌شود. معروفترین سورفاکتانت سدیم لوریل سولفات است که خاصیت پاک کنندگی بالایی دارد اما باعثخشک شدن مو می‌شود. سدیم لورت سولفات و سولفوسوکسینات نیز انواع دیگر سورفاکتانت هستند.

معمولاً به شامپو‌ها موادی اضافه می‌کنند تا در هنگام استفاده کف بیشتری کند، همچنین مواد خاصی نیز برای افزایش غلظت شامپو‌ها به آن‌ها اضافه می‌شود. انواع مختلف عطر و اسانس هم جهت خوشبو کردن به شامپو‌ها افزوده می‌شود. به تمامی مواد فوق مطلوب‌کننده گفته می‌شود که این مواد تأثیری در کارایی شامپو ندارند.

انواع شامپو

ترکیبات دارویی به کار رفته در انواع شامپو‌ های درمانی

مواد فعال شبه دارویی می‌توانند برای هدف‌های خاصی در فرمول شامپو استفاده شوند. مواد ضد شوره، ضد ریزش، ضد خارش و ضد موخوره از این نوع مواد هستند. ترکیبات به کار رفته در شامپوهای درمانی مختلف به شرح زیر هستند:

  • ترکیبات ضد قارچ شامل:

سلنیوم سولفاید، کتوکنازول، اکتوپیروکس و زینک پیریتیون

  • ترکیبات ضد ریزش مثل:

کافئین، رزماری، گیاه دم اسب

  • ضد پسوریازیس شامل:

ترکیبات تار (قطران)

  • ضد خارش مثل:

پانتنول

بهترین راه برای پیدا کردن شامپوی مناسب، آگاهی از ترکیبات موجود در شامپو‌ها و شناخت نوع مو می‌باشد. استفاده از شامپوی نامناسب منجر به کدر شدن و آسیب دیدگی مو‌ها می‌شود، در صورتیکه اگر شامپوی مصرفی شما متناسب با نوع مو‌هایتان انتخاب شود، استفاده هر روزه از آن نیز مشکلی برای مو‌هایتان به وجود نخواهد آورد.

مزایای استفاده از انواع شامپو نرم‌کننده

دسته‌ای از محصولات مراقبت از مو می‌باشند که مو‌ها را نرم و لطیف می‌کنند به طوری که‌شانه زدن و حالت دادن به آن‌ها پس از شستشو بسیار آسان می‌شود. در شامپو‌های نرم‌کننده یا ۲ در ۱ تمام ویژگی‌های تمیز کنندگی یک شامپوی معمولی حفظ شده و علاوه بر آن از مواد تشکیل دهنده یک نرم‌کننده نیز برای کمک به ایجاد مو‌هایی نرم‌تر و لطیف‌تر استفاده شده است.

سخن آخر

در این مقاله در خصوص ترکیبات انواع شامپو‌ها با شما صحبت کردیم. با توجه به موارد مذکور لازم است که همواره با کسب اطلاع از جنس و نیاز مو‌هایتان نسبت به خرید شامپوی مناسب اقدام کنید. خرید شامپو با ترکیبات مناسب باعث می‌شود مو‌های شما علاوه بر تمیزی از سلامتی نیز برخوردار شوند.

منبع: دکترحمیده آقائی متخصص پوست

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]

ضمن عرض تبریک نوروز 1403 خدمت شما عزیزان

سفارشات بعد از 14 فروردین ارسال می گردد

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.