پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 
رابطه کرونا و دوران قاعدگی

کرونا چه تاثیری بر پریود دارد؟ – عوارض کرونا در پریودی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

رابطه کرونا و دوران قاعدگی چیست؟ در ابتدای پاندمی کرونا اعتقاد بر این بود که علائم ناشی از این بیماری در تمام بهبود یافتگان پس از 2 هفته برطرف خواهد شد. اما با گذشت زمان مشخص شد که تاثیرات این ویروس حتی می‌تواند تا مدت‌ها در بدن افراد باقی بماند. به طوری که آسیب‌های زیادی را به بار آورد. از جمله این عوارض طولانی مدت می توان به ایجاد مشکلات قلبی، سردرد‌های مزمن، بی خوابی و بروز بی‌نظمی در دوران قاعدگی اشاره کرد. محققان در بخش بهداشت زنان متوجه شده‌اند که اغلب بهبود یافتگان از اختلال در دوران قاعدگی خود شکایت دارند.

آیا کرونا و دوران قاعدگی با هم مرتبط هستند؟

بیشترین شکایتی که از سوی زنان بهبود یافته پس از ابتلا به بیماری کرونا در جهان ثبت شده است به مشکلات ایجاد شده در بحث قاعدگی ربط دارد. این نگرانی بوجود آمده است که آیا این ویروس می تواند تاثیری بر اندام تولید مثلی بانوان داشته باشد یا خیر؟ تا به امروز دلیل مشخصی برای بوجود آمدن این عوارض بعد از کرونا پیدا نشده است. اما ارتباط کرونا و دوران قاعدگی از سوی محققان اثبات شده است. لذا در این بخش به تاثیراتی که این ویروس بر قاعدگی می تواند داشته باشد اشاره خواهیم کرد:

تشدید علائم و عوارض قاعدگی:

کرونا و دوران قاعدگی در بسیاری از موارد باعث شدیدتر شدن عوارض دوران قاعدگی مانند اختلالات هورمونی، خستگی بیشتر، درد بدنی، خونریزی شدیدتر و همچنین تاثیرات روانی بالاتری شده است. این افراد در بعضی مواقع اظهار داشته‌اند که بعد از رهایی از کمند بیماری کرونا در دوران قاعدگی دچار مشکلات فوق ذکر شده‌اند. زیرا دچار بدن درد و خستگی مفرط شدید شده اند. البته این موارد در موارد مختلف متفاوت بوده است.

اظهارات این افراد در خصوص تجربه PMS شدیدتر نسبت به سایر افراد نیز ارتباط کرونا و دوران قاعدگی را نشان میدهد. سندرم قبل از دوران قاعدگی در این افراد شدیدتر است و به طور معمول به صورت نامنظم و با علائم شدیدتری اتفاق می افتد.

ایجاد عوارض غیر معمول در دوران قاعدگی:

بسیاری از این بانوان اظهار داشته‌اند که در این دوران تجربه نامتعارفی نسبت به سایر موارد داشته‌اند. از مهمترین تجارب در این دوران می‌توان به داشتن لخته های خونی غیر متعارف، خونریزی های شدید تر و زودتر از موقع و طولانی شدن شروع و پایان عوارض بدنی و روانی اشاره کرد. لذا رابطه کرونا و دوران قاعدگی ممکن است ادعایی منطقی به نظر برسد.

نامنظم شدن دوران پریودی:

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از زنان بهبود یافته از کرونا از نامنظم شدن دوران قاعدگی خود به صورت مکرر شکایت دارند و این مورد هم ارتباط کرونا و دوران قاعدگی را ثابت می کند. این افراد هم اظهار مشابهی در خصوص اینکه بعد از بروز علائم دوران پریودی احساس تجربه بیماری کرونا را دوباره داشته اند را بیان کرده اند.

قفل شدن بدن:

بسیاری از افراد بهبود یافته از بیماری کرونا از این اصطلاح برای بیان شرایط بدنی خود در خصوص دوران پریودی خود استفاده کرده‌اند. سردرگمی یا حالت مه آلود مغز، درد شدید بدنی و اسپاسم عضلات و حالات روحی شدید باعث می شود که افراد در سراسر جهان از این اصطلاح استفاده کنند.

رابطه کرونا و دوران قاعدگی:

یکی دیگر از مواردی که تا به امروز در خصوص کرونا و دوران قاعدگی مورد توجه قرار گرفته است قطع شدن این حالت می باشد که حتی در مواردی پزشکان یائسگی زودتر از موعد را نیز تشخیص داده اند. این افراد پس از رهایی از کمند کرونا با خستگی، سر دردهای مشابه میگرن و عوارض روانی مشابه سایر موارد مواجه شده‌اند.

واکنش‌های روانی و هیستریک شدیدتر:

بانوان در دوران قاعدگی به علت تغییرات هورمونی و شرایط خاص بدنی از لحاظ روحی حساس تر بوده‌اند و در بیشتر موارد حالت عصبی و بد اخلاقی را بروز می دهند. تحقیقات در مورد ارتباط کرونا و دوران قاعدگی این مورد را نشان می دهد که این افراد این حالت را شدیدتر از افراد غیر مبتلا بروز می دهند. دلیل این مسئله ممکن است استرس ناشی از بیماری و یا تغییرات هورمونی بیش از حد در اثر این بیماری باشد.

رابطه کرونا و دوران قاعدگی

فرضیه های مطرح شده در خصوص کرونا و دوران قاعدگی تا به امروز:

باید به این مورد توجه داشت که تمام مواردی که در قسمت بالا به آن‌ها اشاره شد ممکن است برای همه افراد به صورت یکسان رخ ندهد. در این بخش به مهمترین و جدیدترین نظریه های ارائه شده در خصوص ارتباط کرونا و دوران قاعدگی اشاره خواهیم کرد:

  1. اولین و محتمل‌ترین نظریه در خصوص تمام عوارض ایجاد شده از کرونا در خصوص قاعدگی استرس ناشی از ابتلا و اضطراب بیش از حد است. زیرا نه تنها این بیماری، بلکه هر عامل دیگری که باعث استرس شود می‌تواند بر سیکل قاعدگی تاثیر بگذارد. این استرس باعث هورمونی در هیپوتالاموس، هیپوفیز و تخمدان می‌شود و این عوارض را ایجاد می کند.
  2. دومین مورد که به تازگی مطرح شده است لختگی خون پس از ابتلا به کرونا می‌باشد. لذا محققان بر این باورند که کرونا ممکن است با همین مکانیسم نیز بر لخته‌های دوران قاعدگی و تغییر روند خونریزی تاثیرگذار باشد.
  3. تحقیقات نشان داده است که افرادی که دارای سیکل قاعدگی طولانی‌تر و نامنظم قبل از ابتلا به کرونا را داشته‌اند بعد از ابتلا نیز این علائم را بیشتر بروز می‌دهند. لذا نقش ژنتیک را نیز نمی‌توان در این روند نادیده گرفت.
  4. برخی از بیمارانی که به تازگی از کمند بیماری کرونا رهایی یافته‌اند ممکن است احساس دوباره‌ای نسبت به ابتلای به این ویروس داشته باشند. در چنین شرایطی ممکن است که این ویروس به صورت نهفته در بافت رحم باقی مانده باشد و در این دوران علائم خود را نشان دهد. البته تمام این موضوعات در خصوص ارتباط کرونا و دوران قاعدگی در حد فرضیه می‌باشد و صحت و سقم آن‌ها در آینده مشخص خواهد شد.

رابطه کرونا و دوران قاعدگی

توصیه های پزشکان در خصوص رابطه کرونا و دوران قاعدگی

  1. از استرس بیش از حد در خصوص نامنظم و یا طولانی شدن دوران پریودی بپرهیزید و تنها در صورتی که این مورد بیش از 3 دوره به حالت اولیه بازنگشت به پزشک مراجعه کنید. معمولا این عوارض بعد از گذشت چندین ماه به حالت طبیعی خود باز می گردد.
  2. داشتن تغذیه مناسب همواره می تواند در خصوص این بیماری و سایر بیماری ها نیز موثر باشد.
  3. بالا نگه داشتن سطح ایمنی بدن از جمله مواردی است که باید بعد ابتلا به کرونا به آن اهمیت دهیم. دوری از استرس، مصرف مناسب غذا، جلوگیری از دهیدراته شدن بدن و مصرف مقادیر مناسب از مکمل‌های حاوی ویتامین D از مواردی است که باعث افزایش سطح سیستم ایمنی بدن می شود.

آیا کرونا و قطع قاعدگی می‌تواند تهدیدی برای باروری افراد باشد؟

یکی از ترس‌هایی که در خصوص ارتباط کرونا و دوران قاعدگی مطرح است، ایجاد ناباروری می‌باشد. با توجه به محقق شدن تاثیر کووید 19 بر روی میل جنسی و قدرت باروری مردان تاثیر این ویروس بر روی اندام جنسی زنان و قدرت باروری زنان نیز دور از انتظار نخواهد بود. این موضوع و عوارض در صورتی که تشدید شود در اثر جهش های ژنتیکی این ویروس می تواند تهدیدی برای آینده نسل بشر محسوب شود. تاکنون خوشبختانه هیچ مدرکی دال بر ایجاد اختلال باروری در اثر این ویروس گزارش نشده است.

رابطه کرونا و دوران قاعدگی

توصیه هایی برای افرادی که در دوران قاعدگی مبتلا به بیماری کرونا شده اند

توصیه های سازمان بهداشت جهانی در خصوص بانوانی که همزمان با این دوران مبتلا به این ویروس منحوس می شوند این است که علاوه‌بر رعایت تمام موارد بهداشتی نکات زیر را نیز در نظر بگیرند:

  • حفظ آرامش و دوری از استرس کاذب و بی مورد
  • در صورتی که مبتلا به کم خونی می‌باشید از مکمل‌ها و داروهای جبران کننده  طبق دستور پزشک استفاده کنید.
  • در صورت داشتن درد و بدن درد شدید این مورد را با پزشک معالج در میان بگذارید. همچنین در صورت لزوم از داروهای مسکن استفاده کنید.
  • در صورتی که بعد بهبودی، سیکل‌های عادت ماهیانه بعد از 3 دوره به حالت اولیه و نرمال باز نگردد این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
  • تغذیه مناسب و بالا نگه داشتن سطح سیستم ایمنی بدن نیز همواره توصیه می شود.

سخن پایانی

با توجه به درگیری تمام جهان با پاندمی ویروس کرونا اغلب محققان در خصوص علائم خاموش و خاص آن هشدار داده‌اند. ارتباط کرونا و دوران قاعدگی به صورت قطعی ثابت نشده است. پس بهتر است تا ریشه‌کن شدن این بیماری تمام موارد توصیه شده را رعایت کرده و از درمان‌های خودسرانه و بدون پشتوانه جلوگیری کنیم. همچنین بهتر است تمام اخبار و توصیه‌های بهداشتی را از منابع معتبر و موثق پیگیری کنیم. زیرا پیگیری از منابع غیرعلمی و غیرموثق تنها باعث افزایش استرس افراد خواهد شد که خود عاملی برای بالا رفتن احتمال ابتلای افراد به آن می‌باشد.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]

ضمن عرض تبریک نوروز 1403 خدمت شما عزیزان

سفارشات بعد از 14 فروردین ارسال می گردد

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.