پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 

وبلاگ

سلامت ناخن

صدای ناخن هایتان را بشنوید

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله

ناخن‌ها یکی از قسمت‌های مهم در بدن ما هستند که نبودشان سبب دشواری و حتی مختل شدن فعالیت‌های روزمره ما می‌شود. این مسئله لزوم توجه به سلامتی ناخن‌ها را بیش از پیش آشکار می‌سازد. در این مقاله قصد داریم در خصوص عملکرد ناخن ، کاربرد آن‌ها و انواع بیماری‌هایی که ناخن‌ها را تهدید می‌کند، با شما صحبت کنیم.

عملکرد ناخن در بدن انسان

ناخن‌ها یکی از قسمت‌های مفید و حائز اهمیت در بدن هستند که نقش‌های متعدد و موثری را برای کمک به زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند. در این قسمت قصد داریم به چند نمونه از نقش‌های مختلف ناخن‌ها در بدن انسان اشاره کنیم.

استحکام نوک انگشتان و تقویت عضلات

درواقع می‌توان گفت که وجود ناخن‌ها سبب می‌شود تا نوک انگشتان انسان به یکی از قوی‌ترین قسمت‌های دست تبدیل شود. وجود رگ‌های ظریف خونی متعدد در ناخن‌ها سبب می‌شود تا دست در هنگام فشرده شدن بتواند جریان خونی خود را حفظ نماید. همین موارد به ظاهر جزئی سبب می‌شود تا کار‌های مختلف روزمره ا جمله حمل اشیا برای انسان تسهیل شود. همچنین حرکات ناخن‌ها توانایی افراد را برای خراشیدن و جدا کردن، بریدن اشیا مختلف و سایر حرکات ظریف افزایش می‌دهند.

حفاظت در برابر ورود میکروب ها و عفونت انگشتان

نقش موثر دیگری که ناخن‌ها در نوک انگشتان دست و پا ایفا می‌کنند، حفاظت از بافت دست و پا در برابر ورود میکروب‌ها و آلودگی‌های مختلف و جلوگیری از ایجاد عفونت می‌باشد.

دارای اعصاب حسی برای احساس درد

برخلاف ظاهری که از ناخن‌ها مشاهده می‌کنیم، آن‌ها دارای شبکه پیچیده‌ای از اعصاب در قسمت زیرین خود هستند. این اعصاب موجب تقویت احساسات مختلفی در این قسمت از جمله احساس درد و سوختگی می‌شود.

بیماری‌های مختلف ناخن ها

ناخن‌ها ممکن است در طول زمان دچار بیماری‌های مختلفی شوند که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ناخن‌های کم رنگ

کمرنگ شدن ناخن‌ها می‌تواند علامت هشداری برای وجود برخی از بیماری‌ها باشد. یکی از اصلی‌ترین علل کمرنگی ناخن‌ها، فقر آهن و کم خونی در فرد می‌باشد. دلیل این امر آن است که در کم خونی به دلیل کاهش تعداد گلبول‌های قرمز، اکسیژن رسانی در خون محدود‌تر شده و همین مسئله سبب رنگ پریدگی پوست و زیر ناخن‌ها می‌شود. برای بهبود این وضعیت می‌توانید روزانه چند بار ناخن‌های خود را با روغن زیتون و نارگیل ماساز دهید.

از دیگر علل کم رنگ شدن ناخن‌ها می‌توان به سوء تغذیه، هپاتیت، نارسایی احتقانی قلب و بیماری‌های کبد یا کلیه اشاره کرد. در صورتی که رنگ پریدگی ناخن‌های شما بیش از چند ماه به طول انجامید، بهتر است برای تشخیص علت و درمان این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

ناخن‌های ترک خورده و شکننده

بسیاری از افراد از شکستگی و ضعف ناخن‌های خود شاکی هستند. در برخی از موارد شکستگی ناخن‌ها می‌تواند نشان دهنده مشکلات متعددی از جمله کمبودهای غذایی موادی همچون اسید فولیک، ویتامین C یا پروتئین باشد. گاهی اوقات ناخن‌های ترک خورده نشان از وجود سوء تغذیه مزمن در فرد دارند. گاهی نیز عفونت‌های قارچی ناخن‌ها سبب ایجاد ترک خوردگی می‌شوند. لازم به ذکر است ناخن‌هایی که مبتلا به عفونت‌های قارچی هستند، معمولا به رنگ زرد دیده می‌شوند.

برای درمان ناخن‌های ترک خورده، سعی کنید ناخن‌ها را خشک نگه دارید، از تماس زیاد با آب خودداری کنید، بهداشت ناخن را خوب تمرین کنید. با استفاده از لوسیون بر روی آنها، ناخن‌ها را آبرسانی کرده و از ناخن خود مراقبت کنید. اگر بهبودی در ناخن‌های شکسته یا ترک خورده خود مشاهده نکردید، برای درمان بهتر با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید.

ناخن‌های تری

در این عارضه معمولا ناخن‌ها به رنگ سفید با نواری باریک به رنگ صورتی و یا قرمز در قسمت انتهایی ناخن تبدیل می‌شوند. جالب است بدانید، ۲۵.۲ درصد از بیماران بستری در بیمارستان مبتلا به ناخن‌تری بودند. بیماران مبتلا به سیروز کبدی، نارسایی مزمن احتقانی قلب و دیابت قندی معمولا به این بیماری دچار می‌شوند.

متاسفانه افراد سالمند بیشتر در معرض ابتلا به ناخن‌های‌تری هستند. این عارضه به دلیل عدم تغذیه مناسب، شیمی درمانی، ایدز و پرکاری تیروئید نیز به وجود می‌آید.

ناخن‌های خیلی ضخیم

در بعضی از موارد ضخامت ناخن‌ها در برخی از افراد بیش از حد معمول می‌باشد. این وضعیت طبیعی نبوده و نیاز به معاینه و بررسی پزشک دارد. این عارضه در برخی مواقع ناشی از آسیب دیدگی بافت ناخن‌ها می‌باشد. البته عفونت‌های قارچی مخصوصا در افراد سالمند نیز می‌تواند سبب ضخامت بیش از حد ناخن‌ها شود. گاهی اوقات ناخن‌های ضخیم و جدا از هم می‌تواند هشداری برای بیماری تیروئید باشد. از دیگر علل ضخامت بیش از حد ناخن‌ها می‌توان به افزایش سن، پسوریازیس، استفاده از کفش‌های تنگ برای مدت طولانی و آرتریت واکنشی اشاره کرد.

عارضه ناخن‌های ضخیم با توجه به علت و میزان آن می‌تواند موقت و یا دائمی باشد. از آنجا که کوتاه کردن ناخن‌های بیش از حد ضخیم می‌تواند دردناک و آزار دهنده باشد، تا حدی حساسیت افراد را در برابر انواع عفونت افزایش می‌دهد. برای کوتاه کردن این نوع از ناخن، لازم است در ابتدا حدود ۱۰ دقیقه آنها را در آب گرم قرار دهید تا نرم شوند.

ناخن‌های چماقی

اصطلاح چماق شدن ناخن به معنی التهاب انتهای انگشتان و گرد شدن حالت ناخن می‌باشد. این عارضه می‌تواند سبب نرمی و شکستگی ناخن‌ها بشود. شما می‌توانید آثار ناخن‌های چماقی را هم در انگشتان دست و هم در انگشتان پا مشاهده کنید.

معمولا این عارضه به دلیل کاهش میزان اکسیژن در خون به وجود می‌آید و می‌تواند هشداری برای بیماری‌های ریه، قلب، کبد یا کلیه باشد. پژوهش‌ها حاکی از آن است که از هر ۱۰ نفری که مبتلا به سرطان ریه غیر سلول کوچک هستند، معمولا سه نفر این نشانه را از خد بروز می‌دهند. چماق ناخن‌ها همچنین همراه با بیماری‌های التهابی روده، بیماری قلبی عروقی، بیماری‌های ریوی و ایدز دیده می‌شود.

سخن آخر

در این مطلب از وبسایت گل افشان در مورد چند نمونه از شایع‌ترین انواع بیماری‌های ناخن با شما صحبت کردیم. توجه به سلامتی و زیبایی ناخن‌ها یکی از ارکان مهم بهداشت فردی به حساب می‌آید. بنابراین لازم است همواره در جهت مراقبت اصولی از آن‌ها کوشا باشید و در هنگام بروز علائم غیر طبیعی به پزشک مراجعه نمایید.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.