پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 
تعذیه در هوای آلوده

توصیه های مهم تغذیه ای در هوای آلوده

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

هوای آلوده معمولا دارای مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن دار، هیدروکربن‌، ذرات ریز معلق، برمید سرب و سایر ترکیبات سربی تشکیل می‌باشد. هرچند آلودگی هوا می‌تواند برای همه خطرساز باشد اما کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند. به همین سبب، توصیه می‌کنیم در زمان‌هایی که آلودگی هوا بحرانی می‌شود، با رعایت رژیم غذایی سالم تاثیرات مخرب و عوارض ناشی از آن را کاهش داد.

رژیم غذایی در هوای آلوده

بسیاری از کارشناسان تغذیه عقیده دارند که با مصرف غذاهای سالم به ویژه میوها‌ها و سبزیجات می‌توان از عوارض آلودگی هوا کاست. البته زمانی این موضوع به حقیقت می‌پیوندد که از مصرف برخی غذاهای ناسالم نظیر فست فود خودداری کنیم. در ادامه برخی از سالم‌ترین غذاهایی که به کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کنند را معرفی می‌کنیم.

مصرف سیب

سیب یکی از میوه‌هایی است که خوردن آن در ایام تشدید آلودگی هوا موثر است. سیب سرشار از پکتین می‌باشد. پکتین به عنوان یک ماهده موثر در جذب سموم هوا به ویژه سرب عمل می‌کند و مانع آسیب به سلول‌های بدن می‌شود.البته میوه‌های دیگری چون پرتقال، توت فرنگی، لیمو، گریپ فروت، هویج و غلات سبوس‌دار نیز دارای این خاصیت هستند.

ویتامین E و ویتامین D

مصرف منابع غذایی که حاوی ویتامین‌های E و D باشند می‌تواند اثرات مسموم‌کننده گازهای آلاینده را خنثی کنند. ویتامین E در روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد. منابع مناسب ویتامین D نیز شامل شیر، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که در روزهای آلودگی هوا باید بیشتر مصرف شوند.

در واقع شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست، به خاطر وجود کلسیم می‌توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب را کاهش دهند. شیرهای پاستوریزه با باکتری‌هایی به نام پروبیوتیک، سطح باکتری‌های مفید را در روده انسان متعادل می‌کنند.

سبزیجات

سبزیجاتی نظیر طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو سرشار از بتاکاروتن هستند. در این بین باید به دنبال مکمل بتاکاروتن یعنی سلنیوم نیز بود. این ما را نیز می‌توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان و غلات سبوس‌دار پیدا کنید.

ویتامین C

شما می‌توانید با مصرف آنتی اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین C و ویتامین E  رادیکال‌های آزاد را از بین ببرید. ویتامین C می‌تواند به دفع سرب‌های موجود در هوای آلوده کمک کند. مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، گوجه فرنگی، سبزیجات برگی‌شکل سبز (سبزی خوردن)، اسفناج، کیوی، طالبی و توت فرنگی حاوی مقدار زیادی از ویتامین C می‌باشند. البته به یاد داشته باشد که بهتر است این خوراکی‌ها را به صورت خام مصرف کنید.

مصرف نوشیدنی‌های سالم

اگر به دنبال نوشیدنی مناسب برای روزهای تشدید آلودگی هوا هستید، چای سبز و آب انار بهترین گزینه‌های انتخاب می‌باشند. چای سبز سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. آب انار نیز در دفع سموم بدن موثر عمل می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب از وبسایت گل افشان شما را با بهترین مواد غذایی که تاثیر عوارض آلودگی هوا را در بدن کاهش می‌دهند آشنا کردیم. با تشدید آلودگی هوای شهر باید از ورود سموم ناشی از آلاینده‌ها به بدن خودداری کنیم. در غیر این صورت ممکن است به بیماری‌های تنفسی شدید مبتلا شویم.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.