پشتیبانی:

۰۲۱-۴۶۱۴۴۸۰۶

آدرس فروشگاه:

تهران، پونک جنوبی

 
عوارض آلودگی هوا بر بدن

عوارض آلودگی هوا و بیماری های ناشی از آلودگی هوا

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله

در این مقاله قصد داریم در خصوص عوارض آلودگی هوا و عوارض آن بر بدن صحبت کنیم و اطلاعاتی در این زمینه خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. به طوری که ابتدا موارد مرتبط با آلودگی هوا نظیر عوارض آلودگی هوا بر بدن، سردرد های آلودگی هوا، سردرد به علت آلودگی هوا، رفع عوارض آلودگی هوا و عوارض آلودگی هوا بر روی پوست را بررسی می‌کنیم و توضیحاتی در رابطه با هرکدام ارائه خواهیم کرد.

نکته دیگری که در رابطه با آلودگی هوا وجود دارد این است که استشمام آن می تواند به بروز مشکلاتی نظیر سوزش و تنگی نفس، احساس خستگی و کمبود خواب، بروز بیش فعالی در کودکان، ایجاد اختلالاتی نظیر افسردگی و پرخاشگری در فرد و …. دامن بزند. لذا در ادامه سعی داریم تا به این موارد نیز اشاره داشته باشیم و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

عوارض آلودگی هوا بر بدن

همانطور که اشاره کردیم آلودگی هوا موجب بروز عوارضی خاص در بدن می شود و این امر می تواند خطرات جانی را برای فرد به دنبال داشته باشد. در ادامه هر یک از مهمترین مواردی که بر سلامت فرد تاثیر می گذارند را بررسی می کنیم.

سقط جنین

یکی از عوارض آلودگی هوا بر بدن سقط جنین است. همانطور که می‌دانید دود ناشی از اگزوز ماشین ها از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر آلودگی هوا است. خودروهای فرسوده موادی مانند سرب را از اگزوز خود انتشار می دهند و در فصولی که دمای هوا تا حد قابل توجهی پایین می آید پدیده‌ای تحت عنوان وارونگی هوا شکل می گیرد. مقدار سربی که در هوا موجود است می تواند موجبات بروز بیماری ها و مشکلات متعددی را فراهم سازد. یکی از این مشکلات احتمال بروز نقص یا معلولیت در نوزاد است. این تنها بخشی از عوارض آلودگی هوا به شمار می رود است.

کمبود اکسیژن

یکی دیگر از عوارض آلودگی هوا بر بدن کمبود اکسیژن است که در نتیجه آن اختلالاتی نظیر پرخاشگری، افسردگی و بی حوصلگی در فرد رخ می دهد. به طور کلی، زمانی که اکسیژن کافی به مغز نرسد بدن انسان به صورت کاملاً طبیعی واکنش‎هایی را  از خود نشان خواهد داد. این واکنش ها شامل مواردی مانند پرخاشگری، افسردگی و بی حوصلگی خواهد شد. تمامی این مشکلات می تواند به عنوان یک معضل برای کار یا موقعیت شغلی فرد در اجتماع باشد. بنابراین مشکلاتی نظیر از بین رفتن جایگاه شغلی و اجتماعی فرد نیز یکی دیگر از عوارض آلودگی هوا بر بدن محسوب می شود.

مشکلات روحی

عوارض آلودگی هوا بر بدن همیشه به شکل فیزیکی رخ نمی دهد و با بروز بیماری های قلبی یا تنفسی همراه نخواهد بود. در برخی از موارد این معضل بر افکار احساسات و بخش روانی فرد تاثیرات منفی می‌گذارد. به عنوان مثال یکی از عوارض آلودگی هوا بر بدن که در ابتدا نیز به آن اشاره‌ای کوتاه داشتیم، بروز افسردگی در فرد می باشد. نرسیدن اکسیژن به مغز و غبار آلود بودن همه چیز، جزو مواردی به شمار می رود که می تواند تاثیر مستقیمی بر روح و روان فرد بگذارد و او را افسرده کند.

 

 

بروز افسردگی فرد را بی حوصله و تمام مدت به او احساس کرختی و خستگی را القا می کند. علاوه بر تمامی این موارد زمانی که فردی دچار استرس و اضطراب به صورت ذاتی باشد، آلودگی هوا می تواند این افسردگی و اضطراب را افزایش دهد. آلودگی هوا برای افراد افسرده و دارای مشکلات روحی بسیار خطرناک است. چراکه آن‌ها را دچار استرس، اضطراب، تنگی نفس و تپش قلب می‌کند و به همین منظور وضعیت عمومی فرد را وخیم تر خواهد کرد.

علاوه بر وخیم شدن وضعیت عمومی افرادی که با افسردگی رو به رو هستند، این وضعیت می تواند بر روی افرادی که دچار اختلال وسواس هستند نیز تاثیر بگذارد. در واقع با بالا رفتن میزان آلودگی هوا، افرادی که مبتلا به بیماری وسواس هستند با اختلال دیگری تحت عنوان بیمارنگاری مواجه خواهند شد.

سردرد

یکی دیگر از عوارض آلودگی هوا بر بدن بروز سردرد است. این امر یکی از شایع ترین و معمول ترین عوارض به شمار می رود و اکثر افراد جامعه که مدت زمان نسبتاً زیادی را بیرون از خانه سپری می کنند با آن رو به رو می شوند.

به صورت کلی سردرد ناشی از هوای آلوده یک امر اجتناب ناپذیر است و در صورت تنفس هوای آلوده فرد با این نوع سردردها مواجه خواهد شد. این سردردها معمولا به صورت تنشی ایجاد می‌شوند و شدت آن بستگی به میزان حضور فرد در هوای آلوده دارد. در برخی از موارد دیده شده که سردرد های ناشی از آلودگی هوا منجر به راهی شدن فرد به بیمارستان شده است و حال برخی از آنان نیز وخیم گزارش شده است.

 

عوارض آلودگی هوا بر بدن

 

نرسیدن اکسیژن کافی به عضلات

مسئله دیگری که در رابطه با عوارض آلودگی هوا بر بدن به ویژه سردرد به علت آلودگی هوا وجود دارد، نرسیدن اکسیژن کافی به اندام ها و عضلات می باشد. همانطور که مستحضر هستید عضلات و اندام های ما برای حرکت و تغذیه شدن به اکسیژن محلول در خون احتیاج دارند و چنانچه بر اثر استنشاق هوای آلوده میزان اکسیژن خون پایین بیاید کارکرد این اندام ها یا عضلات مختل خواهد شد.

مختل شدن یا اختلال در کار اندام ها و عضلات صورت و گردن می تواند دردهایی نظیر سردرد های شدید یا خفیف را برای فرد به همراه داشته باشد. اگر از دید متفاوتی به این موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم که آلودگی هوا می تواند درهای میگرنی را تشدید کند.

به همین منظور اگر دچار چنین بیماری‌هایی هستید بهتر است تا در روزهایی که شاخص آلودگی هوا بالا می باشد از بیرون رفتن خودداری کنید. چرا که ممکن است دچار سردرد های شدید و مشکلاتی از این قبیل شوید. ناگفته نماند که هر چه میزان مونوکسید کربن، سرب، پروپان و … هوا بیشتر باشد، شدت سردردها بیشتر خواهد بود.

 

عوارض آلودگی هوا بر بدن

از بین بردن عوارض آلودگی هوا

برای رفع عوارض آلودگی هوا متخصصین امر توصیه هایی را به افراد کرده‌اند تا با انجام این کارها عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش داد. آلودگی غلظت خون بدن را بالا می برد و عارضه هایی را متوجه بدن می‌کند. به همین منظور در دورانی که شاخص آلودگی هوا به مرز خطرناک و نامناسب می‌رسد باید از رژیم غذایی خاصی تبعیت کنیم. در دورانی آلودگی هوا به اوج خود می رسد، بهتر است از محصولاتی استفاده کنیم که غلظت بالای بدن را کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال مصرف غذاهایی مانند حلیم، آش و … که هضم آن‌ها برای دستگاه گوارش سخت است، در همچین شرایطی توصیه نمی شود. لذا بهتر است محصولاتی مانند شیر، ماست و … و غذاهایی مانند فرنی را جایگزین آن‌ها کنیم. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این مواد غذایی نیز به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود، چرا که ممکن است مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشد.

از طرفی، مصرف غذاهای شیرین و پرکالری نیز باید برای مدتی متوقف شوند. این نوع غذاها به دلیل بالا بودن میزان کالری به سختی هضم می شوند. امری که میزان غلظت بدن را در دوران آلودگی هوا افزایش می دهد. لذا بهتر است از محصولاتی مانند مربا، شیر، لبنیات، تخم مرغ و … استفاده کرد تا ضمن تامین کالری مورد نیاز بدن، هضم آن نیز برای فرد راحت و بی دردسر باشد.

 

عوارض آلودگی هوا بر بدن

 

عوارض آلودگی هوا بر روی پوست

یکی از عوارض آلودگی هوا بر روی پوست پیری زود رس آن می باشد. در گذشته بسیاری از متخصصین پوست و مو و حتی دانشمندان بر این باور بودند که یکی از موثرترین عواملی که بر پیری پوست تاثیر می گذارد نور خورشید یا اشعه فرا بنفش می باشد. اما بعد از تحقیقات فراوان متوجه شدند که شرایط اب و هوایی نیز بر پوست تاثیر مستقیم می گذارند.

آلودگی هوا یکی از عواملی محسوب می شود که می تواند بر پیری زودرس پوست موثر واقع شود. از این جهت می توان با استفاده از کرم‌های مخصوص و محافظت کننده پوست از ورود مواد مضری که در هوا وجود دارد و با پوست تماس پیدا خواهند کرد جلوگیری کرد. با توجه به تحقیقاتی که دانشمندان در این زمینه انجام داده‌اند به تاثیر منفی سیگار بر پوست و تاثیرگذاری آن بر تسریع روند آسیب و بروز پیری زودرس پوست اشاره‌هایی شده است.

سخن پایانی

در این مطلب از وبسایت گل افشان به عوارض آلودگی هوا بر بدن و سردردهایی که به دلیل قار گرفتن در معرض آن رخ می‌دهند، اشاره کردیم. آلودگی هوا علاوه بر تاثیرات مخربی که بر بدن می گذارند می توانند باعث بروز بیماری های روحی و روانی نیز شود. کمبود اکسیژن می تواند از فعالیت درست اندام ها جلوگیری به عمل آورد و این امر موجب درد های عضلانی، خستگی، بی حوصلگی، خواب آلودگی، افسردگی، اضطراب و استرس و … شود. از این رو  برای آن دسته از افرادی که به سردرد های شدید و خفیف مبتلا می شوند توصیه هایی ارائه کردیم. به طور کلی آلودگی هوا یک مشکل اجتناب ناپذیر است و تنها با قرار نگرفتن در معرض آن می‌توانیم از شدت عوارض آن بکاهیم.

فهرست مطالب

[vc_row full_width="stretch_row" css=".vc_custom_1493881945773{margin-bottom: -40px !important;background-color: #f9f9f9 !important;}"][vc_column css=".vc_custom_1488538101973{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 0px !important;}"][woodmart_brands orderby="" order="" hover="alt" style="carousel" per_row="7" hide_pagination_control="yes" hide_prev_next_buttons="yes" wrap="yes" ids=""][/vc_column][/vc_row]
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.